Tesla ja Toroidion – sähköautot kilpasilla
Viime viikolla julkaistiin uutinen, mikä sai minut hetkeksi innostumaan. Uutinen kertoi hurjasta autouutuudesta. Lyhyessä videossa sai maailman ensi-iltansa täällä veroparatiisissa kehitetty sähköauto, jossa on ruutia kateudeksi asti. Toroidionin pellin alla sirisee yli 1000 hevosta. Teslassa on ”vain” 700 konia.
Olin innoissani. Olin näkemässä jotain ainutlaatuista, ensimmäinen välähdys jostain salaisesta projektista. Pakkohan se on nähdä!
”Tässäkö se nyt sitten oli..? Siinä ensireaktioni. Jälkimaku videosta oli aika lattea. Saman fiiliksen ja ajatuksen oli kokenut myös Facebookissa Pasi Rautio.
Kyllä suomalainen insinööri keksiä osaa, mutta markkinointiviestinnästä sillä on paljon opittavaa.
Toivon todella hartaasti että Toroidion saa rahoitusta ja valloittaa vähintään koko pallon. Käytän tätä vain esimerkkinä, miten tuotekehityksen ja markkinoinnin on tehtävä Suomessa enemmän yhteistyötä. Auttaa toisiaan onnistumaan. Muuten molempien on aika siirtyä haastellisempiin tehtäviin, eli tutummin työnhakuun.
Kaikki ostopäätökset tehdään tunteella
Tiede on todistanut faktaksi sen, että 100 prosenttia päätöksistä tehdään tunteella. Varsinkin kalliiden autojen ostopäätökset. Tunnekeskus sijaitsee aivojen keskellä (ns. liskoaivot) ja puhekeskus (Brocan alue) neocortexissa, aivojen uloimmassa osassa lähellä korvia. Fyysisesti eroa muutama sentti, evoluutiossa satoja tuhansia vuosia. Markkinointiviestinnän ja mainonnan tärkein tehtävä on aikaan saada liikahdus ihmisotuksen päässä. Siellä tunnepuolella. Yksinkertaistettuna; ei liikahdusta, ei kassakoneen kilahdusta.
Alla vanha vertailu Nokian ja iPhonen mainosvideoista. Vastakkain Suomi ja USA. Älypuhelin vastaan älypuhelin. Minuutin katselu riittää. Idea tästä artikkelista vuodelta 2010. Artikkeli sai minussa aikaan liikahdukseen ja muistiliisteri hoiti loput.
Ensin Nokia N8
[responsive_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=61457GZXWQ4″]Sitten iPhone 4
[responsive_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=XHsgfHcbXuc#t=53″]Hiukan eri tunnelmat, vai mitä..?
21 000 brändiä
Karusti ilmaistuna, se on ihan se ja sama kuinka hyvä palvelusi tai tuotteesi on, jos et osaa viestiä ja kertoa siitä markkinoille myyvästi. Hyvä tuote ei myy itse itseään. Joka vuosi kauppojen hyllyille ilmestyy yli 156 000 tuoteuutuutta (2005 tilasto), 21 000 uutta brändiä esitellään ja 80 % tuotelanseerauksista epäonnistuu. Kilpailu on kovaa ja äänen saaminen kuuluviin on yhä vaikeampaa.
Vastuu viestinnästä on aina 100 prosenttisesti viestivällä yrityksellä. Markkinoilla vastuu ei siirry savolaiseen tapaan kuulijalle. Markkinoinnista lopullista vastuuta kantaa aina johtaja. Varsinkin ammattijohtaja tietää tämän. Johtajalla tulee olla laaja ymmärrys tunnettuuden ja brändin vaikutuksesta alimmalle viivalle.
Alla samankaltainen vertailu Teslan ja Toroidionin ensimmäisen videoiden välillä.
Teslan demo
[responsive_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=tH_mSJC21f8″]Toroidion demo
[responsive_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=SS5e2eWj5gw”]Huomasitteko mitään eroa?
Jenkeissä laitetaan tuotekehitykseen 10 % budjetista, ja 90 % markkinointiviestintään. Suomessa luvut ovat toisinpäin. Viimeksi viime viikolla tapasin erään firman toimitusjohtajan, joka ylpeänä kertoi nolla euron mainosbudjetista. Sinänsä positiivinen tilanne, koska tuosta voi ponnistaa vain ylöspäin.
En tiedä Teslan enkä Toroidionin mainosbudjetteja. Mutta hienoinen epäilys on, että suomalaisilla sitä ei ole, tai se on olematon. Mikä on todella harmi. Mitä olisikaan saatu verkkoon some- tai viestintätoimiston toimesta esim. 5000–10 000 euron investoinnilla? Olisiko leimahduspiste ylitetty? Paljonko video ja yritys sivu olisi saavuttanut liikennetta? Jos muuten joku ko. toimistoista lukee tämän blogauksen, niin kommenttikenttään vapaasti kommenttia ja linkkiä.
Kun jatkossa investoit tuotekehitykseen tai olet tuomassa markkinoille jotain härpäkettä, budjetoi suoraan vähintään 20 % markkinointiviestintään. Jokaisesta eurosta 20 senttiä sivuun. Tiedän että se repii sydämen vereslihoille. Sattuu. Ahdistaa. Mutta ole huoleti, niin se repii kilpailijafirman toimariakin. Siellä haukotaan happea. Ja juuri siitä syystä kannattaa tehdä toisin. Markkinoilla ei voi toimia savolaisittain, vaikka muuten on lupsakka veijari. Moni ei tiedä todennäköisesti mitään autojen tai lentokoneiden rakentamisesta, mutta ne samat tyypit tietää markkinoinnista ja myymisestä sitten vähän enemmän. Apua saa varmasti. Meillä kaikilla on omat osaamisalueemme. Ja se on minusta hyvä. Koska niinhän se loppujen lopuksi on, että:
Aika vaikea on ostaa sellaista, minkä olemassa olosta ei tiedä.