Onko vastuullasi enemmän kuin yksi brändi? Jos on, hyödyt brändistrategiasta.

Milloin yrityksen kannattaa laatia brändistrategia?

Brändistrategiasta hyötyy eniten yritys, joilla on useita brändejä portfoliossaan ja tavoitteena on maksimoida brändien hyödyt, sekä tarvittaessa organisoida tekeminen tukemaan tätä.

Brändistrategia ohjaa toimintaa ja tekemistä seuraavat 12 kuukautta

Usein yrityksellä on pitkän aikajänteen konsernistrategia,  liiketoimintastrategia tai tuotekehitysstrategia, usein 3–5 vuoden mittaisia. Parhaimmat brändistrategiat suunnitellaan vain vuodeksi kerrallaan, usein edellä mainittujen strategioiden pohjalta ja niiden jatkumoksi. Vuosi on todettu ylivoimaisesti parhaaksi pituudeksi: riittävän pitkä, mutta riittävän lyhyt jotta näemme olemmeko edenneen sovittuun suuntaan.

Brändistrategian sisältö

”Perhana kuin olisi viisas niin tämä olisi helpompaa” totesi eräs asiakkaani pitkän iltapäiväpohdintojen lopuksi. Naureskelimme sitten, että onneksi se ei ole kilpailijoilla yhtään sen helpompaa. Brändistrategia vastaa kuuteen kriittiseen kysymykseen, jotka ohjaavat myynnin ja markkinoinnin rajallisia resursseja joka arkipäivä. On helppoa laatia 50 sivuinen brändistrategia, mutta sen tiivistäminen muutamalle dialle on vaatii ammattitaitoa. Se on meidän ydinosaamista. Autamme laatimaan brändistrategian, minkä muistaa ulkoa. Silloin niiden avulla johtaminen on helpompaa. Brändistrategia on parempia tuloksia tuova johtamisen työkalu.

Mikä tekee brändistrategian suunnittelusta äärimmäisen tärkeää? Jokaisella yrityksellä on rajalliset resurssit ja strategian avulla ne on tarkoitus suunnata sinne, missä niistä on eniten hyötyä.

Brändistrategia vastaa kysymyksiin missä pelataan ja miten voitetaan

Mitä sinulla tulee mieleen aiheesta brändistrategia? Monelle se herättää mielikuvan visuaalisen ilmeen suunnittelusta. Vaikka brändistrategia sisältää myös visuaalisen ilmeen, se ei missään nimessä ole keskeinen osa sitä. Brändistrategia vastaa kysymyksiin missä pelataan ja miten voitetaan.

Olen Tero Puranen, Ammattijohtaja.fi:n yritysvalmentaja ja strategiakonsultti. Oppini ovat peräisin maailmalta, missä kilpailu on Suomen markkinoihin verrattuna todella kovaa (mm. Melbourbe Business School). Ulkopuolisen avun hankkiminen strategian laatimisen ajaksi on minulle merkki vahvasta ja viisaasta johtajasta. Tehdäänkö yhdessä tuottoisampaa liiketoimintaa?

Tero Puranen

Brändistrategian kuusi bisneskriittistä kysymystä:

Mitkä brändit?
Mikä kohderyhmä?
Miten voitamme?
SMART-tavoitteet?
Millä brändiarkkitehtuurilla?
Budjetti?
Millä brändiarkkitehtuurilla?

Yhteistyöhön?

Laaditaanko teille brändistrategia? Jos kaipaat apua johonkin tiettyyn kysymykseen brändistrategiasta tai kokonaisuuteen, tarjoamme avuksi konkreettista konsultointia. Ota yhteyttä ja tehdään yhdessä tuottoisampaa liiketoimintaa. ?

Ota yhteyttä

Sinun tehtävä on tehdä päätöksiä, tee hyvä päätös. Laita minulle viereisellä lomakkeella viestiä. Yhteydenotto menee vain Terolle. Minä olen sinuun yhteydessä heti huomenna tai viimeistään seuraavana arkipäivänä. Poristaan hetki ja katsotaan päädytäänkö kalenteribingon kautta yhteistyöhön.

Tero Puranen
0400 399 361
tero.puranen@ammattijohtaja.fi