Strategiakonsultointi

Strategiakonsultoinnin tavoitteena on saada vastaukset miljoonien eurojen kysymyksiin

Strategiakonsultin tehtävänä on auttaa yrityksen johtoa laatimaan paras mahdollinen strategia ja nopeuttaa yrityksen strategian laatimista.

Nopeuttaminen ei välttämättä tarkoita kolmen tunnin strategiatyöpajaa.. Koska strategia sanana aiheuttaa monia väärin käsityksiä, on hyvä tietää millaiselle osaamiselle on tarvetta. Jos puhutaan yleisesti (liiketoiminta)strategiasta, täältä löydät viisi hyvää esimerkkiä strategiasta, joita en ole ollut tekemässä. Työni alkaa usein tuon tiivistyksen jälkeen.

Kolme miljoonan euron kysymystä

On olemassa kolme strategiaan liittyvää miljoonan euron kysymystä, joihin vastaaminen on vaikeaa, mutta äärimmäisen kannattavaa ja hyödyllistä. Siinä kohtaa minä ja käyttämäni strategiaprosessi astumme kuvaan.

Jos kysymyksiin vastaaminen olisi helppoa, minä olisin iloisesti työtön ja kaikilla maailman yrityksillä olisi voittavat strategiat. Mutta me tiedämme ettei näin ole. Tiedän vuosien kokemuksella ja saamani palautteen perusteella, että olen todennäköisesti paras apu auttamaan markkinointi- tai kasvustrategian laatimisessa. Se on minun strategiakonsultoinnin lopputulos.

Kuka on kohderyhmäämme, ts. mistä saamme nopeimmin kovimman kasvun?

Mitä pullonkaulaa korjaamme seuraavaksi?

Miten erotumme positiivisesti asiakkaidemme mielessä?

Mikä strategia tilataan?

Jos sinulla on yksi brändi, hyödyt eniten markkinointistrategiasta (älä hämäänny nimestä, kunhan se on kirjallinen dokumentti). Jos sinulla on brändiportfoliossa 2–300 brändiä, hyödyt eniten brändistrategiasta. Kokemukseni mukaan tällä pärjää 98 prosenttia yrityksistä. Jos yrityksellä on markkina-analyysin pohjalta laadittu markkinointistrategia, siitä juonnetut myyntisuunnitelma ja markkinointisuunnitelma, kuuluu yritys alle prosenttiin ammattimaisesti johdetuista yrityksistä. Olen viidentoista vuoden aikana nähnyt nämä kaksi kertaa. Nostin hattua molemmilla kerroilla, vaikka osasin julkisten tulosten perusteella odottaakin näkeväni sellaiset.

 Mitä toimenpiteitä kohderyhmälle on tehty viimeisen neljän viikon aikana?

Strategian luominen ja jalkauttaminen – kaksi eri vaihetta

Kun olemme laatinut sinulle napakan, ja voittoisan strategian, on aika jatkaa strategian jalkauttamista porukoiden tietoon. Salaista strategiaa (jota porukat eivät siis tiedä), on mahdoton toteuttaa. Siksi strategia kuuluisi näkyä kaikissa viikkopalavereissa, myynti- ja markkinointipalavereissa sekä tuotantopalavereissa. Unelmatilanteessa jokaisen palaverin ja päätöksen pitäisi viedä strategiaa eteenpäin.

Kuukausittaisessa sparrauksessa aloitamme tapaamisen aina samalla kysymyksellä: ”Mitä toimenpiteitä kohderyhmälle on tehty viimeisen neljän viikon aikana?” Tämä kysymys estää pölyn kertymisen strategian päälle ja varmistamme, että kuulut siihen kahden prosentin joukkoon johtajista, jonka työntekijät tietävät yrityksen strategian. Liioittelenko jos sanon unissaan..?

Strategiaprosessin kesto?

Strategiaprosessi kestää ensimmäisenä vuotena kolmesta-viiteen päivään ja noin kolme kuukautta. Seuraavina vuosina työ kestää vain kolme päivää. Pitkältä tuntuva kesto johtuu markkina- ja asiakasymmärrykseen liittyvän tiedon keräämisestä. Minä vastaan strategiaprosessin fasilitoimisesta ja tuon asiantuntijan mielipiteen. Sinun, toimitusjohtaja, tehtävänä on vain keskittyä prosessin aikana kriittisiin strategisiin päätöksiin.

Miksi valita meidät, miten eroamme muista?

Kahdella tavalla; markkina-analyysi ja pitkäjänteinen yhteistyö.

Ylivoimaisesti suurin ero on intohimoni ja osaamiseni markkina-analyysistä ponnistavaan strategiaan. Mitä kirkkaampi ja selkeämpi kuva johdolla on abstraktista markkinasta, sen luvuista, sitä paremman markkinointistrategian tai kasvustrategian johto pystyy laatimaan. Datan määrä ei ole ratkaiseva tekijä: oleellinen data on tärkeämpää. Hämmästelen usein miten helpoksi kilpailijat tekevät pelin: lähes aina strategia on laadittu ilman minkäänlaista markkina-analyysiä. Sama kuin yrittäisi ohjata lentokonetta ilman tutkaa ja mittaristoa tai laivaa kajuutan sisältä ilman apulaitteita. Pelkkä ajatus on pelottava, mutta tämä on ylivoimaisesti suosituin tapa. Sinun kannalta tämä on hyvä asia: sinä suunnistat valot päällä, kilpailijasi pimeässä.

Toinen erottautumistekijä liittyy pitkäjänteiseen yhteistyöhön. Inhoan kerran-ja-karkuun -tyyppistä lähestymistä; siksi haluan olla rinnallasi seuraavat kaksi–neljä vuotta, ja katsoa säännöllisesti että olemme oikealla tiellä. Ensimmäinen vuosi teettää eniten työtä meille molemmille, mutta seuraavat vuodet ovat helpompia koska tunnemme toisemme ja tiedät strategiaprosessin. Prosessi on aina sama.

Olen nähnyt urani aikana lukuisan joukon erilaisia strategioita. Pahimmassa oli yli 58 sivua, eikä siitä edes löytynyt valittua kohderyhmää (Etsimme sitä jopa yhdessä toimitusjohtajan kanssa) Unelmani on ollut jo vuosikymmenen ajan tuoda isojen ja menestyneiden yritysten opit ja käytännöt kaikkien yritysten saataville ilman valtavia summia. Nyt tuo unelma on toteutunut. Kaiken tämän lopputulemana olen kehittänyt yhdelle liimalapulle mahtuvan markkinointistrategian. Liimalappu on tietenkin tiivistys kahdeksan sivuisesta Purasen suunnitelmasta, jonka täytämme strategiaprosessin aikana. Mutta sillä liimalapulla pystyy johtamaan yrityksen menestyksen tielle. Laskutukseni ei perustu tuotetun tekstin määrään.

Vaikka strategia on vakava asia, ei se sulje hauskuutta pois. Meillä pitää olla nastaa, yhteistyön pitää olla energisoivaa. Näin saamme aikaan parhaat tarinat. Hommia tehdään tosissaan, mutta pilke silmäkulmassa.

Kenelle strategiakonsultointi sopii?

Yrityksen toimitusjohtaja ja johtoryhmä, joka haluaa nostaa tekemisen ja tuloksen tasoa.

Kenelle strategiakonsultointi ei sovi?

Ryhtymisrajoitteisille leppostelijoille, joita tulokset eivät kiinnosta. Eikä liikkeenjohdon konsultointipalvelua tarjoaville yrityksille, vai mitä? 😉

Yhteystietoni löydät täältä. Nähdään kohta.

Valikko