Kun hinnoittelu tehdään oikein
Yrityksen perustehtävä on tehdä kannattavaa bisnestä. Kun tuohon yhtälöön liitetään pandemiaksi edennyt koronavirus, tulee yhtälöstä lähes mahdoton. Mutta aina jonkun hoksottimet pyörivät tavallista tehokkaammin.
Siksi en voi kuin ihailla Tanskalaisen vähittäistavaraketju Menyn päätöstä nostaa käsidesin hinnaksi 133 euroa. Mutta homma ei ole ahneutta tai laiskaa ajattelua, miltä se saattaa aluksi kuulostaa. Päätös on mielestäni asiakkaiden kannalta nerokas.
Koronavirus on vaikuttanut meihin kaikkiin, ja tällä hetkellä (maaliskuussa 2020) voidaan sanoa Suomen olevan kansallisessa kriisissä. Mutta myös vaikeina aikoina joku ja jotkut menestyvät. Siksi tämä yksi markkinointimixin, eli tutummin 4P:n, hinnoittelun osa-alueelle tipahtava tarina sai minut hyvälle tuulelle.
ONNISTU MM. HINNOITTELUSSA UUDEN VERKKOKURSSIN AVULLA. LISÄÄ TÄÄLTÄ.
Hinnoittelu – markkinoinnin lehtolapsi?
Kun valmennan johtajia ja markkinoijia markkinointiin liittyen, huomaan että markkinointi on ehkä väärin ymmärretyin termi bisneksessä. Jaan markkinoinnin diagnoosiin, strategiaan ja taktiikoihin. Taktiikat muodostuvat jakelutiestä, hinnasta, tuotteesta/palvelusta ja markkinointiviestinnästä. Kun seuraa verkkokeskusteluita, seminaareja, webinaareja, huomaa varmasti saman minkä minä; markkinointiviestinnästä puhuvat kaikki, kolmesta muusta osa-alueesta ei juuri kukaan. Vai milloin viimeksi olet nähnyt seminaariesityksen hinnoittelusta?
Tämä on sääli, koska hinnoittelu on yksi tärkeimmistä markkinoinnin keinoista vaikuttaa yrityksen tuottoihin. Hinnalla voidaan vaikuttaa myös moneen muuhun asiaan. Ja juuri siksi Menyn 133 euron käsidesi on nerokas oivallus.
Kun ymmärretään hinnoittelua
Kun pandemia alkoi, ihmiset rynnivät ostamaan epätoivon vimmalla mm. hengityssuojia, vessapaperia ja käsidesiä. Tämän seurauksena kauppojen hyllyt huusivat tyhjyyttään ja minunkin someseinä täyttyi päivityksissä joissa vaadittiin mm. erilaisia rajoituksia. Kuva iäkkäämmästä asiakkaasta tyhjän hyllyn edessä ei paljoa naurattanut. Tuotteiden myynnin rajoittaminen saatavuuden varmistamiseksi on laiskaa ajattelua, sen keksii jokainen. Mutta vapaassa markkinataloudessa yrityksellä on vapaus (ja vastuu) hinnoitella tuotteensa miten itse haluaa. Meny iski siihen.
Meny ei halunnut lähteä rajoitusten tielle. Päinvastoin se hyödynsi olemassa olevaa softaansa nostamaan hintoja kun asiakas osti useamman kuin yhden käsidesin. Meille kaikille tuttu “osta 3 maksa 2”-hinnoittelu käännettiin toisinpäin. Ensimmäinen käsidesi maksaa 40 Tanskan kruunua (noin 5 euroa) ja toinen käsidesi 1000 Tanskan kruunua (133 euroa). Mitä lie kolmas maksanut.. Ei rajoituksia, ei ikäviä keskusteluita.
Tällä yksinkertaisella, mutta nerokkaalla oivalluksella Meny varmisti käsidesien saatavuuden laajemmalle asiakaskunnalle. Myös vähän hitaammat vanhukset saivat käsidesinsä. Vaikutuksen yrityksen brändiin olivat varmasti positiiviset. Hyvin tehty Meny.
Hinnoittelu kuuluu markkinointimixiin. Olen Mark Ritsonin kanssa samaa mieltä, että on sääli etteivät markkinoijat enää osaa tai tee hinnoittelua. Mitä enemmän olen opiskellut aihetta ja nähnyt hinnoitteluun liittyvien muutosten vaikutukset, sitä enemmän harmittelen markkinoijien puolesta.
Kysymys kuuluukin, milloin sinä viimeksi opiskelit hinnoittelua ja nostit hintojasi?
ONNISTU HINNOITTELUSSA UUDEN VERKKOKURSSIN AVULLA. LISÄÄ TÄÄLTÄ.