Minulta pyydetään aika usein konkreettisia esimerkkejä. Tykkään niistä itsekkin. Rivi tekstiä tai numerot Excelissä ovat eri asia, kuin asiakkaan antama palaute metrin päästä.
Viime aikoina on ollut paljon puhetta markkinoiden (markkinat laajasti käsitettynä) muutoksesta ja eri tahot ovat yrittäneet konkretisoida sitä erilaisilla käppyröillä ja piirakoilla.
Yritän konkretisoida sitä kahdella vaatebrändillä. Hollisterilla ja Abercrombie & Fitchillä. Kuvassa Hollisterin myyjinä toimivia malleja.
HUOM! Hollisterin tai Abercrombie & Fitchin tuotteita EI voi ostaa Suomesta. (Elokuu 2014) Kaikki on ostettu a) verkkokaupasta ulkomailta tai b) jostain kyseisten brändien myymälöistä.
Johtaja ja yrittäjä.
- Ota kannettava kainaloon ja istahda johonkin kahvilaan päiväksi töihin. Valitse paikka, mistä näet mahdollisimman hyvin ohikulkevat ihmiset.
- Laske kaikki päivän aikana bongaamasi Hollisterin lokit, Abercrombie & Fitchin hirvet ja eri Hollister tai A&F brodeeraukset ja painatukset mitä näet päivän aikana. Hupparit, t-paidat, laukut, kengät jne.
- Laske päivän päätteeksi kappalemäärä yhteen ja heitä arvio paljonko kaikki bongaamasi tuotteet ovat maksaneet.
- Jos sinulla tai ystävälläsi on vaatekauppa tai jopa -ketju, paljonko olisit menettänyt rahaa näille kahdelle vaatemerkille?
Alla video, jossa molempien brändien logot.
[responsive_video link=”http://youtu.be/aWOPbmT3DSo?list=UUW2oRIXWa0ocYouR4xaiz5w”]Monelle nämä kaksi vaatemerkkiä kertovat kuluttajien muotitrendeistä. Minulle ne kertovat isosta muutoksesta, jota ammattijohtaja ei voi päästää tutkan alta. Kävelin viikonloppuna Kampin ostoskeskuksen läpi, ja noin viiden minuutin aikana bongasin kuuden ihmisen päältä ko. vaatebrändit. Se on mielestäni paljon. Jos olisin vaate- tai muotibisneksessä, kysyisin markkinoinnista (=tiedustelusta) vastaavalta henkilöltä näistä brändeistä. Vastaus kertoisi paljon.
Joku viisas sanoi, että maailman vaarallisin paikka johtajalle on oma toimistopöytä. Maailma ei tule sinne ikinä sellaisena kuin se on. Muutosten tuulista on hyvä olla tietoinen, ja esittää samalla itselleen kysymykset;
- Miten reagoin tähän muutoksen?
- Voisinko kytkeytyä tähän muutosvirtaan jotenkin?
Vain muutos on pysyvää. Jopa Suomessa.