Brändiarkkitehtuuri on tärkeä asia ymmärtää jos brändeillä haluaa tienata rahaa

Tehosta toimintaa selkeällä brändiarkkitehtuurilla

Jokaisen markkinoijan, pääomasijoittajan ja yrittäjän, joka haluaa tehdä brändeillään rahaa, tulee ymmärtää mitä tarkoittaa brändiarkkitehtuuri sekä se, miten sitä johdetaan mahdollisimman tuottavalla tavalla.

Olen Tero Puranen, Ammattijohtaja.fi:n yritysvalmentaja ja strategiakonsultti. Oppini ovat peräisin maailmalta, missä kilpailu on Suomen markkinoihin verrattuna todella kovaa (mm. Melbourbe Business School). Ulkopuolisen avun hankkiminen strategian laatimisen ajaksi on minulle merkki vahvasta ja viisaasta johtajasta. Tehdäänkö yhdessä tuottoisampaa liiketoimintaa?

Tero Puranen

Mitä on brändiarkkitehtuuri käytännössä?

Brändiarkkitehtuuri tutkii ja selvittää, kuinka brändeillä tehdään mahdollisimman hyvää tulosta. Millainen brändiarkkitehtuuri teillä on? Onko teillä House of Brands vai Brand of House? Alla olevalla videolla avaamme brändiarkkitehtuurin teoriaa.

Strategiakonsultointi avuksi markkinointiin: Ammattijohtaja Tero Puranen auttoi Sadexia löytämään brändin ytimen

Kotimainen perheyritys Sadex (liikevaihto 10 miljoonaa euroa 2019) halusi lähteä kehittämään kokonaisvaltaisesti yrityksen digitaalista puolta. Yritys halusi, että kaikki viestintä olisi linjassa brändin kanssa. Teron napakan valmennuksen avulla löytyi selkeä näkemys kaikelle yrityksen viestinnälle ja markkinoinnille.

 

Sadex kehittää, myy ja asentaa sadevesijärjestelmiä sekä kattoturva- ja tikastuotteita. Sadexilla on kahdeksan toimipistettä Suomessa ja yksi Ruotsissa Tukholmassa. Tero antoi asiakkaalle ohjeet alustavaan kartoitustyöhön, jonka jälkeen hän vietti päivän asiakkaan kanssa workshopin merkeissä. Hän valmensi yritystä pääsemään haluttuun ratkaisuun.

Tero on todellinen brändien puolestapuhuja. Omalaatuinen hyvällä tavalla! Erityisen hienoa hänen tavassaan toimia on se, että hän osaa puhua kieleltä, jota jokainen projektissa mukana oleva ymmärsi, jopa ne, jotka eivät työskentele markkinoinnin parissa, kiittelee yrityksen markkinointijohtaja Paula Louhelainen.

Prosessi oli nopea ja tehokas

Asiakas halusi miettiä ihan kaiken nettisivuteksteistä lähtien uusiksi. Tero haastoi asiakkaan ajattelemaan uudella tavalla, ja selitti, miksi positiointi eli brändin ytimen kirkastaminen on tärkeää. Prosessi oli nopea, Tero ei keskittynyt lillukan varsiin vaan pelkkään asiaan. Hänellä on todellinen taito pitää keskustelu asiassa ja tarvittaessa ohjata takaisin raiteilleen.

Tero ei mielistele, hän on napakka ja suorasanainen, jolloin ajankäyttö on tehokasta. Meille tiivistäminen ja arvojen valinta monista oli itsellemme vaikeinta. Tekemättä yhtään liikaa, hän puristi meistä asian ytimen, Paula kertoo kokemuksiaan workshopista.

Konkreettiset tavoitteet asetetaan yhdessä ennen varsinaisiin markkinoinnin toimenpiteisiin ryhtymistä

Strategiakonsultointi -paketti on Tero Purasen kehittämä menetelmä, jossa tehdään kartoitus yrityksen nykytilasta markkinoinnin, myynnin ja tuotannon osalta ja laaditaan strategia yhteisessä workshopissa. Yrityksellä on lopuksi toimiva markkinointistrategia arkeen jalkautettavaksi.

Lopputulos oli selkeä, tiivistetty näkemys millaisia me olemme ja miten erotumme markkinoilla. Olimme todella tyytyväisiä kokonaisuuteen ja Teron kanssa työskentely oli kaikin puolin hyvä kokemus, toteaa Paula Louhelainen prosessin lopuksi.

Brändiarkkitehtuuri vastaa kahteen kysymykseen

Brändiarkkitehtuurista tehdään joskus vietävän monimutkaista, mutta todellisuudessa se tiivistyy vain ja ainoastaan kahteen kysymykseen:

  1. Millainen brändiarkkitehtuuri teillä on?
  2. Kuinka monta brändiä teidän portfoliossa on?

Kysyn usein vielä kolmentana kysymyksenä markkinointipäälliköiden / brand managerien määrää (numerona) ja vertaan saatua vastausta brändiportfolion numeroon. Jos luku on 1:1, on tilanne hyvä, kaikki muut vastaukset tietävät minulle usein hihojen käärimistä. Liian usein markkinoijalla on vastuullaan liian monta brändiä. Yksi brändi, yksi markkinoija enteilee hyvää lopputulosta ja positiivista kassavirtaa.

Yhteistyöhön?

Laaditaanko teille brändistrategia? Jos kaipaat apua johonkin tiettyyn kysymykseen brändistrategiasta tai kokonaisuuteen, tarjoamme avuksi konkreettista konsultointia. Ota yhteyttä ja tehdään yhdessä tuottoisampaa liiketoimintaa. ?

Ota yhteyttä

Sinun tehtävä on tehdä päätöksiä, tee hyvä päätös. Laita minulle alla olevalla lomakkeella viestiä. Yhteydenotto menee vain Terolle. Minä olen sinuun yhteydessä heti huomenna tai viimeistään seuraavana arkipäivänä.

0400 399 361
tero.puranen@ammattijohtaja.fi
Malminkaari 5, 00700 Helsinki