Jean-Claude Van Damme, Volvo Trucks ja kuinka neuromarkkinointi toimii sosiaalisessa mediassa
Tämän syksyn ehkä liikuttavin viraalivideo venyttää vanhaa kunnon taistelumarsua: Jean-Claude Van Dammea. Miksi tämä mainos saa aikaan liikahduksen?
[responsive_video link=”http://www.youtube.com/watch?v=M7FIvfx5J10″]Liikahdukseen on ainakin kolme syytä.
1) Ristiriita
Mainoksessa on selkeä ristiriita Van Dammen persoonan ja mainoksen välillä. Olemme jo valmiiksi yhdistäneet Van Dammen tappeluihin, räjähdyksiin ja kunnon äksöniin. Voimakas ristiriita mielikuvassa ja videossa saa katsojan odottamaan että ”milloin nuo rekat räjähtävät? Hyppääkö se vielä voltin?”
2) Musiikki
Ääni vaikuttaa meihin kuvaa voimakkaammin. True story. Katsoppa kauhuleffaa ”mute’-päällä. Ei pelota. Nyt erittäin rauhallinen, klassista musiikkia sisältävä kappale vie meidät edes minuutiksi pois tästä hetkestä, keskelle kaunista auringonlaskua ja täydellistä, korjaan eeppistä, spagaattia.
3) Media
Volvon markkinointibudjetista ei ole varattu mediabudjettia tälle videolle. Törmäsin videoon, kun ystäväni jakoi sen omalla seinällään. Minun piti klikata ruutua nähdäkseni se, eikä sitä pakkosyötetty minulle. Kanavani olivat siis avoinna. Sohvalla jonkun tv-sarjan mainoskatkon alkaessa olisin ollut jo jääkaapilla tai surffaamassa älypuhelimella samantien. Henkilökohtaiset kanavani (silmät, korvat ja mieli) olivat avoinna ottamaan informaatiota vastaan. Kun vielä satuin istumaan koneella valmiiksi kuulokkeet korvilla, Volvo Trucksin markkinointiosastolla juhlittiin. Jackpot!
Neuromarkkinointia lähes parhaimmillaan. Osui ja upposi. Korvista ja silmistä suoraan liskoaivojen kautta väliaivoihin ja sieltä neocortexiin. Sinne missä se ns rationaalinen järkeily majailee. Olin myyty. Pakko ostaa rekka.
Mediabudjetti
Se mikä myös on huomion arvoista, on muuttunut markkinointibudjetti. Videota jaetaan vain sosiaalisessa mediassa. Enää ei budjetista varata isoa siivua mainosten näyttämiseen. Olen varma että tämä trendi tulee vahvistumaan tulevina vuosina entisestään. Sisun vastavetoa odotellessa..
Paljonkohan 56 miljoonan katsojan tavoittaminen olisi maksanut television kautta?