Miten Top-of-mind liittyy B2B-yrityksen brändiin?
Istun parhaillaan Kampin ostoskeskuksen JohtoCafessa. Tuttu paikka. Päädyn tänne aika usein kahville, kun en jaksa miettimällä miettiä muitakaan vaihtoehtoja. Laiskamieli siis.
Samalla laiskalla tavalla moni muukin asiakas päätyy ostajaksi erilaisille palveluille. Ihminen on välillä kyllä kunnon laiskiainen. Laiskiainen ei välttämättä ole ensimmäinen otus mikä tulee mieleen brändin rakentamiseen liittyen. Olen itsekin laiskiainen.
B2B-yrityksen brändin ja maineen rakentaminen pitäisi aloittaa viimeistään samana päivänä kun yritys perustetaan. Rakentamisen saa lopettaa konkurssiin tai yrityskauppaan. Mutta miksi maineen ja tunnettuuden rakentaminen on niin älyttömän tärkeää?
Koska tunnetuin ja halutuin brändi käärii eniten ja helpoimmat setelitukut.
Esimerkkinä halutuimmasta maineesta saa toimia legendaarinen naisten käsilaukku.
Eräs himotuimmista naisten käsilaukuista on legendaarinen Hermesin Kelly-laukku. Pikainen Ebayn selailu paljasti kalleimman laukun hinnaksi 127 000 € (Ebay-linkki). Uskallan väittää, että ko. laukun tekeminen ei maksa niin paljoa. Brändiarvo kohdallaan.
Olen kysellyt viimeiset vuodet usein asiakkailta ”kuinka monesta paikkaa pyysit tarjouksen?” Ehkä 98 prosenttia vastauksista jää välille kaksi tai kolme. Muistan yhden tapauksen jossa kilpailutus aloitettiin 13 yrityksen ryppäästä. Yhden.
Top-of-mind
Jokaisen laiskiaisen joka johtaa B2B-yritystä, pitäisi tietää ja ymmärtää Top-of-mind-termi unissaankin. Koska siihen tilanteeseen fiksut laiskiaiset pyrkivät. Minäkin. Siellä on laiskiaisen hyvä olla. Kauppaa tulee automaattisesti, koska asiakas ottaa yhteyttä vaikka et olisi kohdentanut suoria myyntitoimenpiteitä ko. tahoon ollenkaan.
Maine seuraa aina perässä. Siksi sen kanssa pitää olla sopivan varovainen. 180 asteen käännökset ovat kovin kovin raskaita. Takaraivon muistiliisteriin jätetty positiivinen kokemus kyseistä yrityksestä on arvokas. Se saadaan aikaiseksi monellakin eri tapaa, mutta jollain tavalla kaikkien kohtaamisten pitäisi aina olla samannäköisiä ja oloisia. Mitä jos se oranssi kiinteistövälitysfirma vaihtaisi joka vuosi toinen vuosi autojen väriä? Vahvistaisiko se jälkeä liisterissä vai sotkisiko se? Mitä hyötyä sotkusta on kassavirralle?
Ammattijohtaja.fi ja lila väri
Moni on kysynyt miksi verkkosivuillani on lilaa väriä. Kävin katsomassa keväällä 2014 noin 50 konsulttifirman verkkosivut. En löytänyt yhtään rakasta kilpailijaa, joka käyttäisi tuota väriä. Punaista, valkoista ja sinistä löysin useinkin. Lila väri on yksi erottuvuustekijä. Verkkosivuilleni tehdään kymmeniä tuhansia käyntejä. Jokainen käynti jättää vierailijan mieleen jotain oivalluttavaa ja muistijäljen lilasta väristä. Tiedän, että viiden vuoden päästä sillä on merkitystä. Myös seuraavat verkkosivut ovat samanväriset ja oloiset, sellaiset pilke silmäkulmassa rustatut. Verkkosivut ovat yksi osa-alue brändin rakentamisessa. Miksi tuhlaisin siihen käyttämäni resurssit tekemällä ”brändiuudistuksen” ensi vuonna?
Meitä liikkeenjohdon konsultointia tarjoavia yrityksiä on 7178 kappaletta (Kauppalehden tietopalvelut 9/2014). Mukavan kilpaillut markkinat. Haluaisin nähdä ne hiihtokisat missä on yli 3000 tai 7100 hiihtäjää lähtöviivalla ja joku osoittaa voittajan siitä porukasta..
Tunnetuimmaksi ja halutuimmaksi brändiksi kasvaminen vaatii raudanlujaa osaamista ja kurinalaista tekemistä. Toistoa, toistoa, toistoa. Mutta se on ammattimaista ja tuo mukanaan kovimmat tulokset helpommalla. Sen ansiosta pysyy asiakkaiden mielessä ja muistissa.
Miten ostat sellaisesta yrityksestä, minkä olemassa olosta et tiedä?
Minä autan nälkäisiä yrityksiä automaattikauppojen saamisessa. Se on seurausta ammattimaisesta johtamista.
1 kommentti. Leave new
[…] Oman kokemukseni mukaan esimerkiksi kaikki lounaspalaverit sovitaan aina muistiliisterissä oleviin ravintoloihin. Ollaan jossain möötissä, jompikumpi heittää lounasehdotuksen ilmoille ja siinä hetkessä top-of-mind-awereness-ravintola vie 98 % kerroista voiton ja eurot. Se on hetki, johon jokainen ammattijohtaja tähtää. Siksi minäkin johdon Ammattijohtaja.fi-brändiä. En Ammattijohtaja.fi:tä. Pieni, mutta ratkaiseva ero. Brändi on kaiken keskellä ja kaiken tekemisen pitää tähdätä top-of-mind-position saavuttamiseen. Koska euroilla kaikki yritykset pyörivät. Kuten tähän B2B-yritys ja Top-of-Mind blogaukseen rustailin. […]