Salainen strategia vai julkinen strategia?
Strategian teho perustuu organisaation rajallisten resurssien kohdentamiseen oikeisiin ja tärkeisiin asioihin. Tehdään kilpailijoita enemmän oikeita asioita.
Ilman johdettua strategiaa toimiva kilpailijan johto polttaa ja hukkaa organisaationsa rajallisia resursseja. Vähän kun lämmittäisi uunia uunin luukku auki. Tehoja kuluu, mutta ei siellä broileri kypsy. Resurssit eivät kohdistu oikeisiin asioihin.
Kaikilla organisaatioilla, KONEesta Supercelliin, on aina rajalliset resurssit. Strategian avulla kohdennetaan ne vähäiset resurssit oikeisiin asioihin, jotka vievät kipparoitavaa laivaa eteenpäin.
Ford-korjaamon strategia
Yritys on tehnyt valinnan ja päättänyt pyrkiä Uudenmaan parhaaksi Ford-autokorjaamoksi. Korjaamo sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Yrityksessä on huoltotiimin lisäksi yrittäjä/toimitusjohtaja ja myyjä.
Yrityksen kahvihuoneen seinällä olevaan strategiaan on kirjattu ”Tavoitteemme on olla Uudenmaan tunnetuin ja kannattavin Ford-merkkisten autojen korjaamo 2017. Olemme toimialan tunnetuin ja tarjoamme laadukkainta palvelua kilpailukykyiseen markkinahintaan. Emme tee korjauksia muun merkkisiin autoihin.”
Edellinen toimitusjohtaja oli pitänyt vuonna 2007 laaditun strategian kotonaan tallessa. Ettei työntekijät vain tiedä sitä ja kerro siitä kilpailijoille. Orkesterin kun on helpompi soittaa samaa sinfoniaa, kun nuotit ovat piilossa kapellimestarin kotona.
Koneet käyntiin
Myyjä kirmaa samantien eri maahantuojille ja saakin kaupat! Kuusi viikkoa siihen meni, mutta sopparissa on tuoretta mustetta.
Yritys sai kaupan pääkaupunkiseudun Veholta myytyjen Hondian perushuolloista 12+12 kk sopparilla. Arvo 100 000 € per vuosi.
Onnitellaanko myyjää? Onko toimittu valitun strategian mukaisesti? Onko myynnin resurssit ja tarmo kohdistunut oikeisiin asioihin?
Kenellä johtajalla on tuossa tilanteessa kanttia katsoa peiliin ja huomata johtaneensa huonosti?
Huoltotiimi on täynnä vanhoja konkareita. Fordeja on korjailtu ja arvokkaita merkkikoulutuksia on käyty. Osaamista on. Hondasta tai Mitsubishista ei ole juuri mitään kokemusta. Verkkosivuilla, eikä korjaamon kyltissäkään ole kyseisistä merkeistä mitään mainintaa.
Jos et kieltäydy, hyppäät samaan lammikkoon minkä tahansa muun korjaamon kanssa. Sinne, missä poljetaan kilpaa hintoja ja katteet on jo syöty. Tarjoat kaikille kaikkea, eli et kenellekkään yhtään mitään. Kädenlämpöistä.
Johtaminen on päätösten tekemistä
Yrityksen toimitusjohtaja kieltäytyy kaupasta. Ojentaa myyjää, korjaa sankarin kompassin vain ja ainoastaan kohti Ford-myymälöitä, ja lähettää vilperin taas markkinoille.
Kuusi viikkoa aikaisemmin sama johtaja tilasi verkkosivuille uudistuksen Google optimoinnin ja siihen liittyvän Google Adwords ja Facebook-mainoskampanjan. Maahantuojan julkaisuun on ostettu puolen sivun mainos koko vuodeksi. Kaksi korjaajaa on jo puolivälissä uusimman Focuksen korjauskurssia. Kaikki liittyy strategiaan ja vie sitä eteenpäin. Hallissa on vain Fordeja korjattavana. Vakuuttavan näköistä. Täällä tiedetään paljon Fordeista. Myös ne vitsit kuskista, taivaasta ja helvetistä. Koko yritys tietää mitä korjataan ja mitä ei korjata ja miksi. Joka viikko toimitusjohtaja viittaa kahvihuoneen seinällä olevaan tauluun ja kertoo missä mennään. Koko orkesteri soittaa samaa sävelmää, kun nuotit on näkyvillä koko ajan. Salaista strategia ei ole.
Muistan ikuisesti käynnin eräällä Mersu korjaamolla. Golfini oli pienen rempan tarpeessa ja eksyin jostain syystä tähän korjaamoon. Koko halli oli täynnä pelkkiä taksimersuja. Ystävällisesti minut ohjattiin parin vinkin kera jonnekkin toiselle korjaamolle. Minun rahat eivät kelvanneet. Hyvä niin.
Johtajan tehtävä on tehdä päätöksiä. Jokainen päätös vie valittua strategiaa eteenpäin tai taaksepäin. Vaatii kurinalaisuutta pysyä valitulla tiellä. Yrityksen resursseja ei kannata polttaa turhaan. Markkinajohtajaksi ei päädytä vahingossa. Sinne kannattaa pyrkiä. Markkinajohtajilla on yleensä toimialan parhaat katteet. Maine kasvaa pikku hiljaa. Tunnettu ja hyvä maineinen firma käärii kauppaa lähes itsestään, ja myynnin ei tarvitse koko ajan juosta kieli vyön alla. Positiivinen tuloskin tulee helpommalla. Ammattimaista.
Johtaja. Onko sinulla julkinen vai salainen strategia?
Ps. Kuka tai mikä on pääkaupunkiseudun paras Ford-korjaamo? Vinkkejä otetaan vastaan.