NRF2018 – New York
New Yorkissa tammikuun puolivälissä pidettävä NRF on maailman suurin vähittäiskaupan messutapahtuma. Meitä oli paikalla n. 13 000 kummastelijaa ja esityksiä varmaan yli sata.
Kävin kuuntelemassa puheenvuoroja pienten ja keskisuurten vähittäiskauppiaiden vinkkelistä. Eli jos liikevaihto on yli 20 miljoonaa, niin tämä ei ole välttämättä osuvin blogaus.
Sunnuntai – ensimmäinen päivä
Seven deadly sins of retail
Daymon jelppailee vähittäiskauppaketjuja ja esitys oli mielestäni vallan mainio. Aiheena olivat vähittäiskaupan synnit.
1. Brand Pride
Älä ole ylimielinen. Varoittavana esimerkkinä toimi kaksi miljardia tappiota tehnyt brittiläinen Pride ketju. Ketju lähti soitellen sotaan; ei markkinatutkimusta, mentiin samoilla opeilla millä oltiin pärjätty UK:n markkinoilla, ei ymmärretty uutta kohdemarkkinaa. Vastaavasti toinen brittiläinen vähittäiskaupan ketju ASDA oli myös syöksykierteessä, mutta onnistui kääntämään kelkan keskittymällä markkinaymmärrykseen. Markkinatutkimuksia sekä asiakaskyselyitä tehtiin nöyränä ja uteliaana. Saadun tiedon perusteella laitettiin tarjonta sekä paketti kuntoon, ja homma lähti taas nousuun.
2. Prize Envy
Private label tuotteet ovat tänä päivänä yhtä laadukkaita kuin muut brändit. Hinnalla on vaikea kilpailla. Keskity siis arvon luomiseen.
3. National Brand Wrath
Ylimielisyys kilpailua kohtaan. Tähän ovat syyllistyneet niin isot kuin pienet talot. Hyvänä esimerkkinä Gillette vs. Dollar Shave Club -> Jos ei pysy hereillä, ylimielisyys käy todella kalliiksi. Muuten se käy vain kalliiksi..
4. Quality Lust
Case Lidl. Tämä oli mielenkiintoinen. Lidl on hakemassa jenkkimarkkinoilta jalansijaa. Jenkkiläisen tavaratalo Daytonin porukat olivat ostaneet Lidln tuotteita ja huomanneet etteivät mm. annetut painomäärät (kilon leipäpakkaus sisältää alle kilon leipää) pitäneet paikkaansa. Lattialiikenne hiipuu ja maineessa on nyt paha kolhu huonon laadun vuoksi. Kaksi toimitusjohtajaa on jo saanut kenkää, koska tulokset eivät yksinkertaisesti tyydytä omistajia -> Laatu pitää olla kunnossa.
5. Margin Greed
Suurin synti on maksimoida voitto huomisen kustannuksella. Kasvattamalla alinta riviä (tulos) tapetaan ylin rivi (liikevaihto). Eli huomiseen tuotekehitykseen ja/tai ostoihin pitää investoida sopivasti -> Muista investoida huomiseen.
6. Promotion Gluttony
Alennusmyynti siellä, alennusmyynti täällä, pelkkää alennusta. Kun ostat tuotteen, kuitin mukana kuusi metriä alekuponkeja. Tämä järjettömyys pitää loppua. Hauskana esimerkkinä toimii kassakuitti; linkin takana oleva ”asu” oli somessa halloween juhlien suosikkiasu. Kilometrin mittainen kassakuitti joka sisältää uusia alennuksia…
7. Assortment sloth
Tuotevalikoima kuntoon. Kaikkea kaikille tappaa myynnin. ”Paradox of choice”. Hauska sattuma meidän ABC-analyysivideon kanssa. Puhutaan samasta asiasta. Esimerkiksi Wholefoods uudistaa rajusti tuotevalikoimaansa juuri tämän raportin perusteella.
-> Vähemmän tuotteita on enemmän myyntiä
New NYC stores worth a visit!
Toinen esitys oli New Yorkin lippulaivamyymälöihin keskittyvä (linkki). Koko reissun paras setti. Kaiken tämän digihötkyilyn keskellä myymälämarkkinointi (visuaalinen markkinointi) on paljon mielenkiintoisempaa. Tein tästä reissusta blogauksen ja videon meidän Youtube-kanavalle.
Maanantai – toinen päivä
Kävin katsomassa kaksi esitystä.
Exhibitor Big Ideas: Retailers who are using digital media to create engagement
Vaikka olen aina varovainen ”engagement” ja ”digitaalinen” sanojen ilmestyessä näytölle, tämä setti oli mielenkiintoinen.
John Jordan on viinikauppaketjun omistaja. Moderaattori Mike Tippets näytti ennen Johnin päästämistä lauteille hyvin tehdyn viinibrändin videon. John kysyi ensimmäisenä kuinka moni ostaa verkkokaupasta tavaraa: yleisöstä puolet nosti kätensä. ”Tämä pitää näyttää meidän markkinointipäällikölle!” oli hyvä niputus. Kaikki ei ole digiä. Mutta viinikaupoissa oli noin 6–7 isoa näyttöä, joissa pyörii laadukkaita videoita eri viineihin liittyen (en siis tiedä ihan tarkkoja speksejä), ja varsinkin kiireisinä aikoina niistä oli kuulemma hyötyä, kun asiakasta ei ehditty ihan heti palvelemaan. ”Katsokaa vaikka tämä video viineistä sillä välin ennen kuin myyjä vapautuu edelliseltä asiakkaalta palvelemaan teitä.” Videot auttoivat tässä kohtaa pitämään asiakkaan myymälässä. Mielenkiintoinen pointti ja uskon, että hyvin toteutettuna voi olla toimiva ratkaisu Suomessakin. Pitää tutustua asiaan enemmän.
The shoppers speak: Shoppers bust long-held myths on pricing and promotions
Tämä oli Forresterin tutkimus hintoihin liittyen ja ihan tuore. Tutkimuksen sisältö kerrottiin nyt ensimmäistä kertaa.
Muutama nosto
- 5 % asiakkaista ostaa tuotteen ensinäkemällä.
- Asiakkaat ovat kartalla todellisesta hintatasosta.
- Asiakkaat ovat maltillisia ostajia. Täkyyn tartutaan hitaasti.
- Kuluttajat ovat valmiita maksamaan.
- Niin sanottu ”Fair price” kannattaa selvittää. Asiakkaat ovat usein valmiita maksamaan paljon enemmän kuin kauppiaat luulevat, kunhan LAATU + HINTA + BRÄNDI kohtaavat. Termi ”price image” liittyy tähän olennaisesti.
Yhteenveto NRF 2018
Digiä ja teknologiaa on tarjolla ihan jäätävä määrä. Jos kuvittelet ettei sinua kuvata tai seurata, olet väärässä. Kaikkea voi seurata ja isoissa ketjuissa seurataan. Asiakas pyritään tunnistamaan kauppaan astuessa milloin mitenkin; älypuhelin, wifi, kasvojen tunnistus jne., joten IT puolen merkitys kasvaa entisestään. Mielestäni pitkälle pääsee jos onnistuu yhdistämään uteliaisuuden + maltin softa- ja rautahankintoja miettiessä. Online ja offlinen yhdistäminen nousi ja oli esillä koko ajan. Helppo vaatia, vaikea toteuttaa.
Nyt tälläinen raportti. Suosittelenko reissua? Kyllä. Pitää yrittäjän kartalla ja antaa makua mihin suuntaan ollaan menossa. Ensi vuonna uusi kierros.