Markkinoinnin trendit 2019 | Marketing Week Live ja Insight -tapahtuma 2019
Viime viikolla kävin hakemassa taas inspiraatiota Marketing Weekin Live ja Insight -tapahtumasta, jossa alan johtavat ammattilaiset kertoivat näkemyksiään markkinatutkimuksen ja markkinoinnin tulevaisuudesta. Tästä on tullut mukava jokavuotinen perinne, jossa on mukava käydä vaihtamassa näkemyksiä ja kuuntelemassa puheenvuoroja markkinoinnin kehitysaskelista. Mielipiteitä markkinoinnin tulevaisuudesta oli yhtä monta kuin puhujia, mutta puheenvuoroissa nousi kolme selkää aihealuetta esiin:
- Mitä mahdollisuuksia tekoäly on luonut markkinointiin ja konkreettisia esimerkkejä miten niitä hyödynnetään nykyään, sekä tullaan hyödyntämään tulevaisuudessa. Kun muistelee parinkin vuoden takaista tapahtumaa, niin tekoälyn hyödyntäminen on selkeästi kehittynyt. Enää ei ole kysymys pelkistä puoliksi toimivista chatboteista asiakaspalvelussa (jotka taisivat olla dominoiva aihe vielä viime vuonna).
- Mitä taitoja nykypäivän markkinoija tarvitsee? Entä onko markkinointikoulutus välttämätön vai oppiiko tekemällä?
- Huuhaapuheet operatiivisista keinoista, joiden annetaan ymmärtää toimivan kaikkien yritysten kohdalla – markkinasta, asiakkaista tai strategiasta huolimatta (ymmärtääkseni :D).
Avaan tässä blogausessa hieman noita kolmea esiintuomaani pointtia.
1. Tekoäly markkinoinnissa vuonna 2019
Ennen kuin rupeamme puhumaan tekoälystä, niin pohjustetaan asiaa hieman ja määritellään mitä tekoäly ylipäätään edes on. Määrittelen tekoälyn nyt hyvin yksinkertaisesti näin: Tekoäly on tietokone tai tietokoneohjelma, joka pystyy suorittamaan tehtäviä tavalla, jota pidämme “älykkäänä”. Mutta miten määrittelemme älykkyyden? Subjektiivisia asioita, kuten älyä on vaikea määritellä, joten tämän takia myös tekoäly käsitettä on haastavaa määritellä ja se saattaa aiheuttaa hämmennystä. Määrittelyjä on siis pitkälti yhtä monta kuin määrittelijöitä. Lisäksi näyttää siltä, että monet yritykset sanovat käyttävänsä tekoälyä, vaikka todellisuudessa he vain hyödyntävät tavallista data-analytiikkaa..
Mutta asiaan, tiivistyksenä Marketing Weekin –tapahtumasta näyttää siltä, että markkinoijat ovat ymmärtäneet tekoälyn potentiaalin koko markkinointiprosessin tehostamisessa ja sitä on alettu hyödyntämään markkinoinnissa laajemmin. Vielä pari vuotta sitten sen hyödyntäminen oli pitkälti lapsen kengissä ja vielä vuosi sitten monet paasasivat lähinnä chatboteista asiakaspalvelussa, jotka hädin tuskin toimivat. Nyt niitä käytetään jo markkinointitutkimusten tehostamisessa ja paljon muuta.
Markkinoijien herääminen ei sinänsä ole ihme, sillä tekoäly lisää selvästi tehokkuutta ja tuottavuutta, yksinkertaistamalla ja skaalaamalla markkinointitoimenpiteitä. Kuulemani mukaan tekoälyä käyttävät kampanjat nostavat kohderyhmän sitoutumista noin seitsemänkertaisesti ja tuottoja kolminkertaisesti – paremman kohdistamisen, sekä relevantin ja personoidun sisällön avulla. Tilanne on kuitenkin tällä hetkellä se, että teknologiat kehittyvät paljon nopeammin kuin yritykset pystyvät adaptoimaan niitä.
Tekoälyn hyödyntäminen läpi koko markkinointiprosessin
Viime vuoden tapahtumassa fokus tekoälyn osalta oli markkinointiprosessin loppupäässä, eli markkinointitaktiikoissa. Mutta tuolloin jäin kaipaamaan puheenvuoroja siitä, miten tekoälyllä voidaan tehostaa koko markkinoinnin prosessia aina datan keräämisestä ja sen kautta syvällisemmästä asiakasymmärryksen luomisesta ja edelleen tämän ymmärryksen siirtämisestä taktiseen markkinointiin sekä uusien asiakaskokemusten luontiin. Tänä vuonna fokus olikin ilokseni juuri siinä, miten tekoälyä käytetään läpi koko markkinointiprosessin aina strategisesta suunnittelusta taktisiin toimenpiteisiin.
Oletko ollut tilanteessa, että erehdyt ajankuluksi selailemaan jotain tiettyä autoa (josta et ole todellisuudessa kiinnostunut) ja tämän jälkeen markkinoinnin automaatio paukuttaa sinulle sitä samaa autoa joka tuutista? Ärsyttävää!
Jos joku käy siis nettisivuillasi katsomassa myytävänä olevaa autoa, niin pystytkö tämän perusteella päättelemään, että kyseinen henkilö on ylipäätään kiinnostunut juuri tästä autosta (tai mistään autoista) tai yhtään mitään muuta henkilöstä? Vastaus on et. On siis aika ottaa askel taakse päin – taktisesta toteuttamisesta strategiselle puolelle, ja selvittää/päättää keitä asiakkaasi ovat sekä miten he käyttäytyvät.
Tekoälyn ja käyttäytymistaloustieteen yhdistämisellä on saatu jo nyt aikaan syvällisempää ymmärrystä asiakkaiden käytöksestä ja pystytty profiloimaan tätä kautta asiakkaita tehokkaammin, sillä tekoäly pystyy yhdistämään dataa monista eri lähteistä ja luomaan niistä yhtenäisiä johtopäätöksiä. Kun ymmärrämme asiakkaidemme käyttäytymisprofiileja, niin tämän perusteella pystymme päättelemään, millaisilla viestikärjillä kutakin ryhmää tulee lähestyä. Esimerkiksi autoista kiinnostuneelle seikkailunhaluiselle tai turvallisuushakuiselle tyypille tulee markkinoida samaa autoa eri tavalla. Mutta tässäkin tekoäly tulee apuun, sillä se auttaa tuottamaan ja ideoimaan mainosmateriaalit, joten näin saat kampanjat liveksi alta aikayksikön optimoituna ja personoituina – vähemmillä resursseilla luonnollisesti.
Kun asiakasymmärrys on kohdillaan, niin tässä vaiheessa tekoäly pystyy siis enenevissä määrin tehostamaan ja optimoimaan markkinointia asiakkaan koko ostopolun varrella oikeilla viesteillä, sekä pitämään huolta oston jälkeen, että asiakas ostaa uudelleen. Ei siis sillä perusteella, että on vain sattunut netissä selaamaan auton kuvia, tietämättä mitään muuta kyseisestä henkilöstä.
Mielestäni oli hienoa huomata, että tekoälyä on alettu kasvavissa määrin hyödyntää strategisen ja taktisen markkinoinnin saumattomaan yhdistämiseen, koska kuten tiedämme niin mistään teknologioista ei ole mitään hyötyä, jos markkinoinnin strateginen puoli ei ole kunnossa. Jo nyt on huomattavissa, että kun markkinoijat ovat alkaneet ottaa tekoälyä haltuun, niin sen käyttämisessä on tultu paljon luovemmiksi ja tämä varmasti tulee jatkumaan. Kokeillaan uusia käyttömahdollisuuksia ja otetaan entistä isompia askelia eteenpäin joka vuosi.
Mitä tämä tarkoittaa markkinoijan näkökulmasta?
Tekoälyä sisältävät ohjelmistot pystyvät ratkaisemaan syvällisemmin asiakkaidesi käyttäytymismalleja, komplekseja asiakaspolkuja ja tätä kautta optimoimaan ja personoimaan asiakkaan jokaista kosketuspistettä brändisi parissa. Tällä hetkellä tilanne on käsittääkseni se, että vain tekoälyä sisältävät ratkaisut voivat yhdistää kaiken sisään tulevan datan yhtenäiseksi asiakasymmärrykseksi, jota voidaan käyttää jopa reaaliajassa.
Tämä aihealue on kuitenkin erittäin kompleksi ja vaatii opiskelua, aikaa ja paneutumista. Näistä asioista on helppo puhua ja kirjoittaa, mutta uusien teknologioiden opetteleminen ja käyttöönotto ovat aikaa vievää puuhaa. Jos yrityksesi päättää hypätä tekoälyjunaan, niin siihen tulee siis varata runsaasti aikaa ja resursseja, jotta tekoälystä saadaan tehot irti ja markkinoinnin ROI nousuun!
Trendien ennustaminen tekoälyn avulla
Tekoälyn ansiosta sosiaalisen median keskusteluista on nykyään mahdollista saada entistä syvällisempää analyysiä trendien ennustamisessa. Esimerkiksi Briteissä Pepsi, Danone and McDonald’s käyttävät kaikki samaa ohjelmistoa tähän tarkoitukseen. Siinä tekoäly pystyy tunnistamaan uudet trendit tai aiheet.
Mitä tämä tarkoittaa markkinoijan näkökulmasta?
Sosiaalisen median seuranta ei sinänsä ole mitään uutta, mutta tekoäly pystyy nykyisin tunnistamaan puolestasi kaavoja kielestä, kuvista ja metadatasta, sekä muodostamaan näistä ryhmiä, jota eroavat oletusarvosta. Tämä taas auttaa sinua tunnistamaan markkinatrendejä entistä tehokkaammin ja antaa mahdollisuuden rynnätä markkinoille uuden tuotteen tai palvelun kanssa ennen kilpailijoita.
Tekoälyä lisätty lähes kaikkiin markkinointisoftiin – erot ovat kuitenkin huomattavia tässä vaiheessa
Tapahtumassa selvä esiin noussut trendi näytti olevan se, että kaikkiin markkinointi-ohjelmistoihin lisätään tekoälyä. Näyttää kuitenkin siltä, että tekoälyä terminä käytetään hyvin löyhästi ja monissa softissa mitä yksinkertaisimmat ratkaisut on naamioitu ”tekoälyksi”. Tässä vaiheessa on sanomattakin selvää, etteivät kaikki tekoälyratkaisut ole samalla viivalla…
Mitä tämä tarkoittaa markkinoijan näkökulmasta?
On mielestäni selkeää, että tekoälyn yleistyessä markkinoijien haasteeksi tulee se, miten tunnistaa todelliset tekoäly-ratkaisut, jotka pystyvät ratkaisemaan markkinoinnin haasteet tehokkaasti ja parantamaan markkinoinnin ROI:ta, eivätkä ole vain pelkkää silmänlumetta.
Jo pelkästään tästä syystä, suosittelen jokaiselle markkinoijalle tekoälyyn ja sen tuomiin mahdollisuuksiin perehtymistä, vaikkei sinun yrityksesi vielä tänä vuonna tekoälyjunaan hyppäisikään. Sen aika kuitenkin koittaa ennemmin tai myöhemmin – silloinkaan sinun ei tarvitse olla huippuluokan data-analyytikko tai koodari, mutta sinun tulee osata puhua oikeaa kieltä, tietää oikeat termin ja ennen kaikkea kysyä oikeat kysymykset!
Jos aihe kiinnostaa enemmän, niin lukusuosituksena Tekoäly – Matkaopas johtajalle kirja, joka on helppolukuinen.
2. Mitä taitoja nykypäivän markkinoija tarvitsee?
Econsultancy oli juuri tehnyt laajan tutkimuksen nykypäivän markkinoijan taidoista (Skills of the Modern Marketer), jonka seurauksena tapahtumassa nousi taas perinteinen väittelykeskustelu markkinointikoulutuksen tarpeellisuudesta markkinoijille. Tutkimuksen mukaan 54% markkinoijista ei ole minkäännäköistä alan koulutusta…
Viime vuoden tapahtumassa markkinoinnin professori Mark Ritson laukoi tyypilliseen tapaansa suoran mielipiteensä markkinointikoulutuksen tarpeellisuudesta markkinoijille;
”Markkinoinnin parissa työskentely alkaa muistuttaa jatkuvaa hautajaisissa istumista ”Markkinointi on kuollut tai muuttunut peruuttamattomasti” ennusteiden keskellä. Jos olet opiskellut markkinointia yli 3 sekuntia, niin tiedät, että perusasiat markkinoinnissa ovat pysyneet pitkälti ennallaan ja vain kehittyneet ajan saatossa. Ihmisten luonne ei ole muuttunut viimeiseen miljoonaan vuoteen, eikä varmasti tule muuttumaan seuraavaan miljoonaan vuoteen. Markkinointi on 100 vuotta vanha tieteenala ja koulutus tekee sinusta yksinkertaisesti paremman markkinoijan. Piste.”
Tänä vuonna Ritson ei kuitenkaan ollut tapahtumassa mukana – harmi, sillä hänen provosoivat esityksensä ovat aina super viihdyttäviä 😀 Täältä pääset lukemaan viime vuoden tapahtumaa käsittelevän blogauksen.
Tänä vuonna asiasta siis keskusteltiin vähän maltillisemmin, tosin rivien välistä pystyi lukemaan saman viestin. Sinusta ei tule huippumarkkinoijaa pelkän koulutuksen avulla, mutta se on yksi tärkeä osa kokonaisuutta, jota ei kannata skipata. Markkinoinnin lainalaisuudet ovat säilyneet samana ja ne pitää tietää. Täytyy kuitenkin olla valmis käärimään hihat ja tehdä noita opittuja asioita käytännössä, sillä eivät ne tietenkään mene aina yksi yhteen. Lisäksi pitää olla valmis lukemaan ja oppimaan uutta – paljon. Markkinoinnin lainalaisuudet eivät ehkä ole muuttuneet mihinkään, mutta uusia teknologioita ja taktiikoita tulee koko ajan lisää ja ne kannattaa ottaa haltuun, mikäli haluaa tehostaa prosesseja ja markkinoinnin ROI:ta!
Tässä tiivistettynä vaatimukset mitä nykymarkkinoijan pitää handlata:
Lähde: Econsultancy
Kuten kaaviosta näkee, niin vaatimukset markkinoijan taidoista eivät sinänsä ole muuttuneet yhtään mihinkään. Mutta näiden toteuttaminen on tehostunut kyllä, esimerkiksi tekoälyn kautta mitä käsittelin aikaisemmin. Tutkimuksen mukaan tämän paletin pyörittämiseksi menestyksekkäästi vaaditaan:
- Oikenlainen Mindset. Sinun on oltava utelias ja valmis oppimaan uutta – paljon. Kirjojen lukeminen pitäisi olla yksi lempipuuhistasi 🙂
- Tieto (knowledge). Kun mindset on kunnossa, niin näiden palikoiden pyörittämiseen tarvitaan tietoa, mikä tulee nimenomaan sieltä koulutuksen kautta (tuossa on aika monta palikkaa, mitä en suosittele heittämään päästä), mutta yhdistettynä myös käytännön tekemiseen. Eli koulutus ja käytännön tekeminen kombinaatio on tie menestykseen. Ja jos sinua kiinnostaa näiden palikoiden oppiminen, niin kannattaa tutustua Ammattimarkkinoijakurssiin.
- Markkinointitaidot (skills). Näiden pohjalta sinulla pitäisi olla tiedot ja taidot tehdä asioita käytännössä, ammattimaisesti. Ja tietysti markkinointitaidot kehittyvät jatkuvasti tekemällä, oikotietä tähän ei ole.
Tutkimuksen on toteuttanut Econsultancy ja kyselyyn on vastannut yli 500 markkinointipäättäjää ympäri maailmaa. Otos on siis hyvinkin edustava.
3. Vaikuttajamarkkinointi on markkinoinnin pelastus
Puheenvuorot vaikuttajamarkkinoinnin (kaupalliset yhteistyöt tässä tapauksessa) hienoudesta, jotka toimivat kaikille yrityksille (ja tietysti vielä joku case study päälle todisteeksi!) ovat hieman harhaanjohtavia. Etenkin kun todellisuus on nykypäivänä se, että maksetut ”vaikuttajat” alkavat olla sama asia kuin mainosbannerit (kesimääräinen klikkiprosentti on n. 0,05-0,08 % luokkaa..) – se on ärsyttävää ja asiakkaat kyllä tiedostavat varsin hyvin, kun kyse on maksetusta näkyvyydestä.
Eikä tällaiset väittämät kylmilteen mene varmasti läpi yhdellekään ammattimarkkinoijalle, joka ymmärtää markkinoinnin yhtenä kokonaisuutena ja miten se suhteutuu koko yrityksen liiketoimintaan – ei yksittäisinä operatiivisina toimina. Jos olet tehnyt pohjatyösi kunnolla, niin silloin sinä markkinoijana itse tunnet yrityksesi markkinan, asiakkaasi ja tavoitteesi niin läpikotaisin, että osaat ITSE määritellä auttaako vaikuttajamarkkinointi sinua pääsemään tavoitteeseesi. Ei kukaan muu.
Marketing Weekin ja Forbesin kolumnisti Thomas Barta sanoikin tapahtumassa osuvasti, että ole itse vaikuttaja tai keksi keinoja, jotka ovat aitoa vaikuttamista. Tästä mielestäni hyvä esimerkki on L’Oréal:in vuosi sitten luoma oma kauneusvaikuttajaryhmä, jolla on pyritty siirtämään koko toimialaa aidompaan suuntaan. Ryhmä esittelee L’Oréal:in viimeisimmät tuotteet, tuottaa ”hauskaa ja sitouttavaa” sisältöä ja he myös osallistuvat tärkeimpiin kauneustapahtumiin kuten Lontoon ja Pariisiin muotiviikoille, sekä Cannesin filmifestivaaleille. L’Oréal:in vaikuttajaryhmän jäsenet saavat kuitenkin säilyttää itsenäisyytensä ja heillä on vapaat kädet siihen mitä he julkaisevat (myös kriittiset julkaisut), sekä vapauden julkaista muista brändeistä. Tämän tarkoituksena on saada aitoa vuoropuhelua aikaan. Jos keissi kiinnostaa enemmän, niin voit lukea siitä täältä Marketing Weekin koluminsta.
Yhteenveto Marketing Week Live ja Insight 2019 -tapahtumasta
Tulipahan pitkä sepustus, mutta mielenkiintoisista aiheista aina innostuu. Marketing Week Live ja Insight –tapahtuma vielä tiivistettynä:
- Markkinoijat ovat ymmärtäneet tekoälyn potentiaalin koko markkinointiprosessin tehostamisessa ja sitä on alettu hyödyntämään markkinoinnissa laajemmin. Tekoälyä sisältävät ohjelmistot pystyvät ratkaisemaan syvällisemmin asiakkaidesi käyttäytymismalleja, komplekseja asiakaspolkuja ja tätä kautta optimoimaan ja personoimaan asiakkaan jokaista kosketuspistettä brändisi parissa. Markkinoijan on oltava kuitenkin tarkkana, mitä tekoälyratkaisuja hankkii, sillä tässä vaiheessa kaikki tekoälyratkaisut eivät ole samalla viivalla – osa on vain tekoälyksi naamioituja yksinkertaisia ratkaisuja, pelkää silmälumetta.
- Nykypäivän markkinoijan tulee hallita markkinatutkimukset ja niistä tehtävät analyysit, markkinointistrategia ja markkinoinnin suunnittelu, sekä operatiiviset toimet. Nämä vaatimukset eivät ole vuosien saatossa muuttuneet sinänsä mihinkään, mutta näiden vaatimusten käytännön toteuttaminen on tehostunut kyllä, esimerkiksi tekoälyn kautta.
- Ole itse markkinointivaikuttaja tai keksi keinoja, jotka ovat aitoa vaikuttamista ja lisäävät rehellistä vuoropuhelua. Maksetut ”vaikuttajat” alkavat olla sama asia kuin mainosbannerit (kesimääräinen klikkiprosentti on n. 0,05-0,08 % luokkaa..) .
Tällainen tapahtuma tänä vuonna ja ensi vuonna taas uudestaan!
Kaipaatko apua markkinointihaasteisiin? Tilaa meiltä maksuton markkinoinnin auditointi tai tule Ammattimarkkinoijakurssille.