Kilpailuetu esimerkkejä
Alla oleva lista menestystekijöistä ei ole täydellinen. Sitä päivitetään koko ajan. Jos listalta puuttuu mielestäsi joku vaihtoehto, laita kommenttikenttään viestiä, niin täydennetään listaa.
Yrityksen kilpailuetu
Yksikään yritys, tai organisaatio ei voi olla paras kaikessa. Kilpailuedun rakennusaineita ovat menestystekijät. Sekä kilpailuetu että menestystekijät ovat päätöksiä, valintoja keskittymisestä. Yrityksen tulee valita menestystekijöiksi 3–5 kohtaa alla olevalta listalta, joista yksi on tai tulee olemaan sen kilpailuetu. Kilpailuetu on yleensä vaikeasti kopioitavissa, eikä se koskaan tule olemaan ikuinen. En ainakaan tiedä tai ole törmännyt sellaiseen. Lista kannattaa näyttää porukoille, kysyä mielipidettä mitkä he valitsisivat ja sen jälkeen tehdä päätös (johtajan työtä) mitkä valitaan ja mitä lähdetään kehittämään/vahvistamaan. Lista on tehty erityisesti PK-yrityksen johdon avuksi, esimerkiksi omaan strategiatyöhön. En suosittele valitsemaan asiakaspalvelua enkä laatua, koska kokemukseni mukaan ne on valittu 90–95 prosentissa PK-yrityksistä. On muitakin vaihtoehtoja.
Lista on aakkosjärjestyksessä, ei tärkeysjärjestyksessä. Kiitos Tuomas vinkistä.
- Ainut tuote markkinoilla
- Ainutlaatuinen aineeton pääoma
- Analytiikka (lisätty 7.12.16)
- Arvonluontikyky sidosryhmille (Hannaleena Koskisen vinkki)
- Arvot
- Asiakaskokemus (lisätty 26.9.17)
- Asiakaskunta (Hannaleena Koskisen vinkki) Asiakaskunta menestystekijänä blogaukseen tästä
- Asiakaspalvelu (Tämän on valinnut asiakastapaamisten perusteella noin 95 prosenttia PK-yrityksistä)
- Asiakastyytyväisyys
- Avainasiakassuhteiden hoito
- Brändi
- Brändin rakentaminen
- Digimarkkinointi
- Hankintaosaaminen
- Henkilöstö – parhaat tekijät (Mika Suomisen vinkki)
- Henkilöstöjohtaminen
- Henkilöstön ammattitaito
- Huoltoverkosto
- Immateriaalioikeudet
- Innovaatiot
- Innovointikyky
- Jakeluketju
- Johtaminen
- Kannattavuus
- Kasvu
- Kielitaito
- Kiinteistöosaaminen
- Konsepti (lisätty 26.9.17)
- Kulttuuri (Marika Siniaallon vinkki)
- Kustannustehokkuus (lisätty 26.9.17)
- Laadun valvonta
- Laatu (Tämän on toinen kestosuosikki, noin 90 prosenttia PK-yrityksistä)
- Liiketoimintaosaaminen (lisätty 26.9.17)
- Luovuus
- Markkinajohtajuus
- Markkinointi Mitä on markkinointi? -blogaukseen tästä
- Markkinointiviestintä
- Mittakaava (Mika Kauppisen vinkki)
- Muotoilu
- Myynti
- Osto-osaaminen (lisätty 26.9.17)
- Patentit
- Positio arvoketjussa
- PR
- Prosessit
- Pörssilistaus
- Sidosryhmät
- Sijainti
- Sisäinen viestintä
- Strategia
- Strategiatyö
- Talousosaaminen (Hannaleena Koskisen vinkki)
- Tavaramerkit
- Tehokkuus
- Teknologiaetu
- Tero 😉
- Tuotantotekniikka (lisätty 27.6.16)
- Tuote (Mika Suomisen vinkki)
- Tuotekehitys
- Työhyvinvointi
- Työilmapiiri
- Työn sujuvuus
- Työturvallisuus
- Työtyytyväisyys (Marko Kemppaan vinkki)
- Vastuullisuus (lisätty 26.9.17)
- Vaihtamiskustannukset toiseen toimijaan
- Valmistustoiminto
- Verkostoituminen
- Verkostot
- Viestintä
- Ympäristöarvot
- Joku muu, mikä?
Mitkä menestystekijät valitaan?
On hyvä tiedostaa, että esimerkiksi Turkulainen kivijalkamyymälä tekee valinnan eri lähtökohdista, kuin esimerkiksi B2B-asiantuntijaorganisaatio, joka tarjoaa palveluitaan Suomeen Bostonista käsin.
Täydennetään listaa yhdessä. Puuttuuko siitä joku? Laita kommenttikenttään vapaasti oma ehdotuksesi.
Menestyminen on päätös.
4 kommenttia. Leave new
Toimiminen suuressa mittakaavassa
Hei Mika!
Hyvä vinkki, ja kiitos siitä. Lisään tuon kohtaan mittakaava.
Sisäinen kulttuuri. On kuitenkin vähän eri kuin työilmapiiri, eikö?
Kyllä, ovat eri asioita. Lisäsin kulttuurin listalle. Kiitos Marika.