Esimerkkejä kilpailuedusta – jatkuvasti täydentyvä lista

Kilpailuetu esimerkkejä

Alla oleva lista menestystekijöistä ei ole täydellinen. Sitä päivitetään koko ajan. Jos listalta puuttuu mielestäsi joku vaihtoehto, laita kommenttikenttään viestiä, niin täydennetään listaa.

Ammattijohtaja miettimässä kilpailuetua

Yrityksen kilpailuetu

Yksikään yritys, tai organisaatio ei voi olla paras kaikessa. Kilpailuedun rakennusaineita ovat menestystekijät. Sekä kilpailuetu että menestystekijät ovat päätöksiä, valintoja keskittymisestä. Yrityksen tulee valita menestystekijöiksi 3–5 kohtaa alla olevalta listalta, joista yksi on tai tulee olemaan sen kilpailuetu. Kilpailuetu on yleensä vaikeasti kopioitavissa, eikä se koskaan tule olemaan ikuinen. En ainakaan tiedä tai ole törmännyt sellaiseen. Lista kannattaa näyttää porukoille, kysyä mielipidettä mitkä he valitsisivat ja sen jälkeen tehdä päätös (johtajan työtä) mitkä valitaan ja mitä lähdetään kehittämään/vahvistamaan. Lista on tehty erityisesti PK-yrityksen johdon avuksi, esimerkiksi omaan strategiatyöhön. En suosittele valitsemaan asiakaspalvelua enkä laatua, koska kokemukseni mukaan ne on valittu 90–95 prosentissa PK-yrityksistä. On muitakin vaihtoehtoja.

Lista on aakkosjärjestyksessä, ei tärkeysjärjestyksessä. Kiitos Tuomas vinkistä.

  1. Ainut tuote markkinoilla
  2. Ainutlaatuinen aineeton pääoma
  3. Analytiikka (lisätty 7.12.16)
  4. Arvonluontikyky sidosryhmille (Hannaleena Koskisen vinkki)
  5. Arvot
  6. Asiakaskokemus (lisätty 26.9.17)
  7. Asiakaskunta (Hannaleena Koskisen vinkki) Asiakaskunta menestystekijänä blogaukseen tästä
  8. Asiakaspalvelu (Tämän on valinnut asiakastapaamisten perusteella noin 95 prosenttia PK-yrityksistä)
  9. Asiakastyytyväisyys
  10. Avainasiakassuhteiden hoito
  11. Brändi
  12. Brändin rakentaminen
  13. Digimarkkinointi
  14. Hankintaosaaminen
  15. Henkilöstö – parhaat tekijät (Mika Suomisen vinkki)
  16. Henkilöstöjohtaminen
  17. Henkilöstön ammattitaito
  18. Huoltoverkosto
  19. Immateriaalioikeudet
  20. Innovaatiot
  21. Innovointikyky
  22. Jakeluketju
  23. Johtaminen
  24. Kannattavuus
  25. Kasvu
  26. Kielitaito
  27. Kiinteistöosaaminen
  28. Konsepti (lisätty 26.9.17)
  29. Kulttuuri (Marika Siniaallon vinkki)
  30. Kustannustehokkuus (lisätty 26.9.17)
  31. Laadun valvonta
  32. Laatu (Tämän on toinen kestosuosikki, noin 90 prosenttia PK-yrityksistä)
  33. Liiketoimintaosaaminen (lisätty 26.9.17)
  34. Luovuus
  35. Markkinajohtajuus
  36. Markkinointi Mitä on markkinointi? -blogaukseen tästä
  37. Markkinointiviestintä
  38. Mittakaava (Mika Kauppisen vinkki)
  39. Muotoilu
  40. Myynti
  41. Osto-osaaminen (lisätty 26.9.17)
  42. Patentit
  43. Positio arvoketjussa
  44. PR
  45. Prosessit
  46. Pörssilistaus
  47. Sidosryhmät
  48. Sijainti
  49. Sisäinen viestintä
  50. Strategia
  51. Strategiatyö
  52. Talousosaaminen (Hannaleena Koskisen vinkki)
  53. Tavaramerkit
  54. Tehokkuus
  55. Teknologiaetu
  56. Tero 😉
  57. Tuotantotekniikka (lisätty 27.6.16)
  58. Tuote (Mika Suomisen vinkki)
  59. Tuotekehitys
  60. Työhyvinvointi
  61. Työilmapiiri
  62. Työn sujuvuus
  63. Työturvallisuus
  64. Työtyytyväisyys (Marko Kemppaan vinkki)
  65. Vastuullisuus (lisätty 26.9.17)
  66. Vaihtamiskustannukset toiseen toimijaan
  67. Valmistustoiminto
  68. Verkostoituminen
  69. Verkostot
  70. Viestintä
  71. Ympäristöarvot
  72. Joku muu, mikä?

Mitkä menestystekijät valitaan?

On hyvä tiedostaa, että esimerkiksi Turkulainen kivijalkamyymälä tekee valinnan eri lähtökohdista, kuin esimerkiksi B2B-asiantuntijaorganisaatio, joka tarjoaa palveluitaan Suomeen Bostonista käsin.

Täydennetään listaa yhdessä. Puuttuuko siitä joku? Laita kommenttikenttään vapaasti oma ehdotuksesi.

Menestyminen on päätös.

Edellinen artikkeli
Ann Wahlroos-Jaakolan ura – suunnitelmallisuutta vai kohtaloa?
Seuraava artikkeli
Asiakaskunta – menestystekijä

Viimeisimmät artikkelit

  • Brändikoodit 20.8.2020
  • Kalevala Korun brändistrategia 28.7.2020
  • Pysyväksi tavarantoimittajaksi isoon ketjuun – näin se tehdään 8.7.2020
  • Maailman paras brändiuudistus – miten se tehtiin? 11.6.2020
  • Kouluttaja, valmentaja ja konsultti – mitä eroa? 10.6.2020

Kategoriat

  • Ammattijohtaja (19)
  • Bisnesosaaminen (7)
  • Brändi (24)
  • Johtajakoulutus (4)
  • Johtaminen (18)
  • Johtamisen työkalut (14)
  • Kilpailuetu (2)
  • Mainonta (4)
  • Markkinointi (22)
  • Markkinointistrategia (5)
  • Markkinointitiedustelu (7)
  • Markkinointiviestintä (18)
  • Myynti (2)
  • Strategia (14)
  • Toimitusjohtaja (12)
  • Tuotekehitys (5)
  • Uncategorized (8)
  • Yleinen (18)
  • Yrittäjä (6)
  • Yrittäminen (2)

Palvelut

Strategiakonsultointi

Brändistrategia

Hakukonemarkkinointi (SEM)

Verkkokauppa

Kirjaudu verkkokurssille

Ammattijohtajakurssi

Strategiakurssi

UKK

Yritys

Esittely

Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Blogi

Rekisteriseloste

Yhteystiedot

Malminkaari 5, 00700 Helsinki

Tero Puranen
0400 399 361
[email protected]

Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube

© Puranen Consulting Oy | 2627123-9 | Malminkaari 5, 00700 Helsinki