Viisi esimerkkiä hyvästä (liiketoiminta)strategiasta
Tykkään konkretiasta. On upea tunne kun yritysvalmentajana ja strategiakonsulttina voi konkretisoida abstrakteja asioita; arvot, rakkaus, yritys, kulttuuri, brändi tai vaikka strategia. Kaikki edellä mainitut ovat abstrakteja; niistä ei voi ottaa kiinni, eikä niitä voi tiputtaa varpaille. Silti ne ovat olemassa ja vaikuttavat meidän kaikkien tekemiseen.
Puhun paljon johtamisen työkaluista ja johtajan työkalupakista. Johtamiseen on olemassa universaaleja työkaluja, joiden tehtävänä on helpottaa johtamistyötä. Pidän edelleen parhaana johtamisen määrittelynä Vaisalan kipparin toteamusta:
”Johtaminen on onnistumisten organisoimista.”
Yksi kriittisimmistä ja tärkeimmistä, ellei tärkein, johtamisen työkalu on strategia. Arjessa tehtävien päätösten takana pitää olla punainen lanka, jotta tuhannet yksittäiset päätökset vievät yritystä ETEENPÄIN. Strategia on se punainen lanka.
Strategia on johtamisen työkalu
Olen kerännyt tähän blogiin viisi hyvää esimerkkiä (liiketoiminta)strategioista, joita voi käyttää johtamisen perustana.
Tärkeä pointti: En ole tehnyt yhtäkään näistä strategioista, minun työni alkaa näiden jälkeen.
Nämä luovat perustan minun työllä, kun lähdemme vastaamaan kolmeen kasvustrategian kysymykseen: 1. Kuka on meidän kohderyhmää, 2. mikä on tavoitteemme ja 3. millainen brändi kiihdyttää kasvua eniten? Käytin tässä yhteydessä tarkoituksella termiä kasvustrategia, mutta olen nähnyt siitä käytettävän mm. seuraavia termejä;
- markkinointistrategia (oma suosikkini)
- brändistrategia
- myyntistrategia
- roadmap
- tiekartta
- menestyksen käsikirja
- road to success
- joku tekele
- myyntisuunnitelma
- markkinointisuunnitelma
- pläni.
Näkemäni perusteella kaikki tarkoittavat ihan samaa. Mielestäni on ajantuhlausta väitellä millä nimellä dokumenttia kutsutaan, enkä koskaan lähde väittelemään siitä. Riittää, että dokumentti on tulostettavissa.
Tällä hetkellä, syksy 2021, eletään voimakkaan vastakkain asettelun ja yksinkertaistamisen aikaa. Myönnän suoraan etten tykkää siitä. Asioilla on aina kaksi tai useampi puoli. Hyvä ystäväni Jim Collins (mm. Hyvästä paras -kirjan kirjoittaja) on kirjoittanut aivan jäätävän hyvän kirjan Pysy Parhaana (Build the Last). Jim tuskaili kanssani saman asian kanssa, ja koko kirja on vastaisku tälle typerälle vastakkain asettelulle.
”Asiat eivät ole joko-tai, ne ovat sekä-että.” @Jim Collins
Ei ole myyntiä tai markkinointia, on molemmat. Ei ole yhtä mittaria, on mittaristo. Ei ole johtamisen työkalua, on johtamisen työkalupakki ja niin edelleen. Toteankin joskus, että ”näytä minulle mies joka rakentaa omakotitalon yhdellä työkalulla, niin minä näytän sinulle yksinkertaisen ja tehottoman miehen”. Ei ole joko-tai, on sekä-että.
Olen kerännyt noin vuoden aikana viisi parasta esimerkkiä hyvästä strategiasta. Esimerkit hyvästä strategiasta ovat Varusteleka (B2C), Kotipizza (B2C), Visit Tampere (B2C), FOMA (B2B ja B2C) ja Cargotec (B2B).
Huomaat, että kaikista strategioista löytyy paljon jämäkkää asiaa. Ne ovat visuaalisesti hyvinkin eri näköisiä, mutta niistä löytyy oleellinen tieto. Olen saanut kaikkien käyttöön luvan, lämmin kiitos siitä kaikille luvan antaneille.
Hyvän strategian elementit
Kiinnitä huomiota seuraaviin kohtiin. Strategia ei sisällä kaikkea, mutta sieltä löytyy tietyt peruselementit. Nämä löytyvät lähes kaikista:
- Missio
- Visio
- Arvot
- Menestystekijät (älä hämäänny, tästä käytetään eri termejä eri yrityksissä)
Varustelekan strategia (B2C)
Kiinnitä erityisesti huomiota tähän: aikajänne, raha, henkilöstö ja yleinen selkeys
Erityisen hyvän tästä strategiasta tekee aikajänne: mihin mennessä tavoitteet on tehty. Aikajänteiden asettaminen tekee strategiasta aina konkreettisemman.
Toinen maininnan arvoinen seikka on raha. Strategiassa mainitaan sana ”kannattava”. Välillä ihmettelen miten vähän rahasta puhutaan, vaikka kaikki bisnes pyörii rahalla.
Kolmas kehu tulee henkilöstön kehittämisestä. Jack Welch puhui usein markkinoista, henkilöstöstä ja kassavirrasta, nuo kolme kun kattavat pitkälti sen kokonaisuuden jossa yritys toimii. Siksi tämä kohta lämmittää aina vanhaa yritysvalmentajaa.
Ehkä kuitenkin parasta Varustelekan strategiassa on yleinen selkeys. Ymmärrän pääpointit, ratkaisutaistelut, ilman arvailua. Kun kohtia avataan napakasti, strategiadokumentti vähän venyy, mutta hyödyt voittavat miinukset.
Käyttölupa: Jari Laine, toimitusjohtaja
Pääset tarkastelemaan Varustelekan strategiaa tästä linkistä.
Kotipizzan strategia (B2C)
Kiinnitä erityisesti huomiota tähän: Kotipizza mainitsee olevansan ”Home of brands”.
Tämä on brändiarkkitehtuurin kannalta äärimmäisen tärkeä kohta. Millä arkkitehtuurilla toimitaan? Mennäänkö yhdellä vai useammalla brändillä? Tämä on minun ydinosaamista, ja voit lukea brändiarkkitehtuurista lisää täältä.
Lupa käyttöön: Tommi Tervanen, toimitusjohtaja
Löysin strategian Kotipizzan vuosikertomuksesta, johon pääset tästä.
Visit Tampere (B2C)
Kiinnitä erityisesti huomiota tähän: Missio
Jotenkin tuo missio on osunut kohdalleen, tykkään siitä. Se määrittelee mukavasti Visit Tampereen roolin (matkailun) kokonaisuudessa ja arvon tuottaminen on ”auttamista”.
Lupa käyttöön: Harri Airaksinen, toimitusjohtaja
FM Mattson Mora Group (B2B ja B2C)
Kiinnitä erityisesti huomiota tähän: #The most wanted.
Kaikki tekeminen kiertyy lopulta yhteen lauseeseen. Ai että tykkään. Myös tässä strategiassa kohtia on avattu lyhyesti.
Lupa käyttöön: Aki Helminen, toimitusjohtaja
Cargotecin strategia (B2B)
Kiinnitä erityisesti huomiota tähän: Vastaus siihen ”miten menestymme” alkaa ihmisistä ja johtamisesta.
Voisin kuvitella, että tämä tuo Cargotecille merkittävän kilpailuedun saada ja pitää parempia työntekijöitä. Huonot työntekijät voivat vapaasti mennä kilpailijoille. Kun johtaminen on mainittu strategiassa, siihen erittäin todennäköisesti investoidaan rahaa: koulutetaan, valmennetaan ja koutsataan johtajia ja managereita auttamaan porukoita onnistumaan omassa työssään. Johtajuus mainitaan myös mittaamisen yhteydessä sanaparilla ”johtajuusindeksin kehittäminen”. Vanha bisnesviidakon sanonta kuuluukin: ”Mitä mittaat, sitä johdat.”
Lupa käyttöön: Kaisa Hirvensalo, markkinointi
Siinäpä ne, parhaat strategiat jotka olen vuoden etsinnän aikana löytänyt. Minä en auta näiden laatimisessa, työni alkaa usein tämän dokumentin jälkeen. Jos sinua kiinnostaa vastata maailmanluokan tasolla: kuka on teidän kohderyhmää, niin täältä yhteystietoihini. Tee hyvä päätös.