Mitä on brändiarkkitehtuuri, brändiportfolio ja brändien konsolidointi? Jos olet markkinoija, pääomasijoittaja tai yrittäjä joka haluaa tehdä brändeillä rahaa, on kaksi sanaa, jotka sinun kannattaa…
5 merkkiä, milloin kannattaa harkita Vuokramarkkinointipäällikön palkkaamista 1. Yrityksesi kasvu on hiipunut alle tavoitetason Markkinointikampanjat eivät toki ole yksistään vastuussa yrityksen kasvusta, mutta jos…
Fiiliksiä ensimmäisestä kuukaudesta Ammattijohtaja.fi:llä Ammattijohtaja.fi aloittaessani odotin uusien ihmisten tapaamista, haasteita ja ennen kaikkea kokemuksia. Odotukseni ovat ylittyneet moninkertaisesti ja kaikki on tapahtunut aivan…
Miten aloitan markkinointisuunnitelman operatiivisen suunnittelun? Edellisessä blogauksessa käsittelimme tärkeimmät asiat, jotka täytyy olla kunnossa ennen kuin voidaan siirtyä markkinoinnin operatiiviseen suunnitteluun. (lisää…)
Miksi markkinointisuunnitelma kannattaa tehdä? Markkinoinnin tehtävänä on lopulta vain ja ainoastaan kasvattaa yrityksen myyntiä ja markkinointisuunnitelma on käytännöllinen työkalu tuloksen kasvattamiseen. Sen avulla huolehdit,…
Mikä on Markkinointimix? Markkinointimix, tai toiselta nimeltään 4P, on Jerome McCarthyn kehittämä legendaarinen markkinoinnin-malli, joka tarkoittaa markkinoinnin kilpailukeinojen kokonaisuutta, neljän P-kirjaimen mukaisesti: product (tuote),…
Suora vai epäsuora liiketoimintamalli tuotteiden tai palveluiden jakeluun? Tässä blogauksessa käsittelemme, kuinka ja miksi yrityksen tuottama tuote tai palvelu siirtyy loppuasiakkaalle. Jakelutie on yksi…
Miten valitsen oikeat markkinointiviestinnän keinot? Edellisessä blogauksessa käsittelimme tärkeimmät asiat, jotka täytyy olla kunnossa ennen kuin voidaan tehdä tuottavaa markkinointiviestintää. (lisää…)
Markkinointiviestinnän historiaa lyhyesti Jotta ymmärtäisimme nykytilannetta paremmin, niin otetaan pieni katsaus markkinointiviestinnän historiaan. Markkinointi on tieteenalana noin sata vuotta vanha ja markkinointiviestintä on ollut…
Tuotelaajennukset Edellisessä blogauksessa käsittelimme tuotekehitystä siitä näkökulmasta, miten tuote määritellään ja miten asiakastyytyväisyyttä voidaan mitata. Tuotekehitykseen kuuluu myös olennaisena osana tuotelaajennukset, joiden yleisimpiä muotoja…
Miten tuote määritellään? Tuotteelle on varmasti yhtä monta määritelmää kuin määrittelijää, mutta tunnetun liikkeenjohdon asiantuntijan Philip Kotlerin määritelmä tuotteelle on yksi käytetyimmistä. (lisää…)
Mitä markkinointibudjetti sisältää ja miten laatia sellainen? Kovasti arvostamani Anne Korkeakoski on kiertänyt jo pidemmän aikaa Suomea ristiin rastiin puhumassa markkinointiväelle, kuinka ottaa ja…
Miksi hinnoittelu on tärkeää? Hinnoittelu on yksi tärkeimmistä yrityksen liiketoiminnan kannattavuuteen vaikuttavista tekijöistä. Jokainen tuotteesta/palvelusta tienattu lisäeuro parantaa yrityksen kannattavuutta. Hinnoittelulla yritys myös viestii…
Mikä on brändi? Brändille löytyy yhtä monta määritelmää kuin määrittelijää. Englanninkielinen termi ”brand” on alun perin johdettu muinaisnorjan sanasta brandr, joka tarkoittaa polttaa, sillä…
Marketing Week Live 2018 | Lontoo Toissa viikolla vietin kaksi päivään Lontoossa Marketing Week:illä. Mielipiteitä markkinoinnin tulevaisuudesta oli yhtä monta kuin puhujia. (lisää…)
NRF2018 – New York New Yorkissa tammikuun puolivälissä pidettävä NRF on maailman suurin vähittäiskaupan messutapahtuma. Meitä oli paikalla n. 13 000 kummastelijaa ja esityksiä…
Markkinointistrategia – PK-yrityksen tärkein strategia Markkinointistrategia on PK-yrityksen tärkein ja hyvin usein myös ainut kirjoitettu strategia. Mutta sillä pääsee jo todella pitkälle. Strategia antaa…
Myymälämarkkinointia maailman huipulta – Self-guided NYC Store Tour 2018 Markkinoinnilla tehdään rahaa. Markkinointiviestinnällä ja mainonnalla saadaan asiakas myymälän ovelle. Suurin piirtein siitä hetkestä alkaa…
Miten ABCD-analyysi auttaa tekemään rahaa? ABC-analyysi, tai kuten itse sitä kutsun, ABCD-analyysi, on erinomainen tai jopa paras työkalu varaston seurantaan. Yritysvalmentajana käytän sitä aina…
Markkinoinnin suunnittelun tärkeimmät työkalut Olemme tähän mennessä käsitelleet kolmiosaisessa ”Markkinoinnin suunnittelun työkalut” blogisarjassa kolme tärkeintä strategisen markkinoinnin suunnittelun työkalua, eli Segmentoinnin, Targetoinnin ja Positioinnin…