GOOGLE ADS -HAKUSANAMAINONTA

Google Ads-mainonta (vanha nimi Google Adwords) tarkoituksena on ainut tarvepohjainen mainonnan keino. Siksi PK-yrityksen kannattaa tehdä sitä. Aina.

Mitä on tarvepohjainen Google AdWords -hakusanamainonta (eli SEM)?

Milloin viimeksi hait hakukoneesta esimerkiksi ”parturi helsinki” tai ”yritystietokone” sanaa huviksesi?

Google AdWords -hakusanamainonta (hakukonemainonta, SEM, Search Engine Marketing) on ainut tarvepohjainen mainonnan muoto. Siinä kilpailussa asiakas- ja kassavirrasta PK-yrityksen kannattaa mielestäni olla mukana. Kukaan ei hae huvikseen yrityksesi tuotteita tai palveluita: taustalla on aina tarve. Hakusanamainonnan lisäksi kannattaa tehdä tietenkin tehdä strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi muutakin, mutta hakusanamainontaa kannattaa tehdä aina. Siinä kisassa kannattaa olla mukana.

Hakusanamainonta onkin erittäin kustannustehokas tapa hankkia sivustollesi relevantteja kävijöitä, sillä mainokset näkyvät juuri silloin, kun ihmiset etsivät tuloksia tiettyjen sanojen perusteella ja sinä maksat vain verkkosivullasi kävijöistä. Tutkimusten mukaan lähes 90% ihmisistä etsivät tietoa Googlesta ennen ostopäätöksen tekoa ja ensimmäisen sivun mainokset keräävät suurimman osan klikeistä, joten näin ollen onkin ensiarvoisen tärkeää sijoittua mahdollisimman korkealle Googlen hakutuloksissa. Meidän tehtävämme on varmistaa, että mainoksesi ovat kustannustehokkaasti näkyvällä paikalla ja mikä tärkeintä: lisätä myyntiä.

Google Ads -hakusanamainonta sopii kaikille yrityksille, joiden tavoitteena on lisätä myyntiä – toimialasta riippumatta. B2C puolella tämä tarkoittaa yleensä lisää myyntiä ja B2B yrityksille entistä enemmän laadukkaita liidejä. Myynnin kasvu hakusanamainonnan myötä perustuu siihen, että yrityksesi näkyy hakutuloksissa juuri silloin, kun asiakas etsii jo todennäköisesti ostoaikeissa ratkaisua ongelmaansa.

Tämän takia suosittelemme jokaiselle yritykselle hakusanamainonnan aloittamista pikimmiten.

Google Ads -hakusanamainonta eroaa perinteisestä mainonnasta myös hinnoittelultaan. Esimerkiksi printtimainonnasta tai TV-mainonnasta maksat tietyn könttäsumman mainostilasta, etkä tiedä kuinka moni näki mainoksesi ja mainonnan tehoa on vaikea tai lähes mahdotonta selvittää. Hakusanamainonnassa taas maksat vain, jos käyttäjä klikkaa mainostasi ja siirtyy verkkosivuillesi. Mainoksen näyttämisestä ei siis veloiteta. Kuukausittaiset kokonaiskustannukset riippuvat siis täysin siitä, kuinka paljon olet valmis panostamaan Ads -hakusanamainontaan. Lisäksi tulosten mittaaminen on helppoa, sillä raporteista näet suoraan Ads-mainonnan tuotto/panos -suhteen. Toisin sanoen montako euroa mainontaan on mennyt ja montako euroa kauppaa on tullut.

Itse mainosten klikkihinnat vaihtelevat valittujen sanojen kilpailun ja sijoituksen mukaan, mutta Suomessa klikkihinnat pyörivät keskimäärin noin 0,10–2 euron kieppeillä. Hakusanamainonta on periaatteessa huutokauppaa. Tärkeimmät mainoksen sijoitukseen vaikuttavat tekijät ovat hintatarjouksesi, mutta myös mainosten ja verkkosivuston laatu, joihin hakukonemarkkinoinnin ammattilainen voi vaikuttaa. Toisin sanoen, vaikka kilpailija tekisi korkeamman hintatarjouksen, voit silti voittaa paremman sijoituksen halvemmalla käyttämällä erittäin osuvia avainsanoja ja mainoksia.

Työmme tuloksia hakusanamainonnan osalta

Kuvakaappaus erään asiakkaamme tuloksista. Klikkihinta tippui 2,29 eurosta -> 1,6 euroon. Asiakas saa samalla budjetilla enemmän ja osuvampaa liikennettä = enemmän kauppaa.

Referenssi Google Ads

5 syytä aloittaa hakusanamainonta

  • Kustannustehokkuus ja tuloksellisuus – tarkkaan kohdennetun markkinoinnin ROI tutkitusti korkea
  • Oikea aikaista – ostopäätöstä tekevä asiakas näkee mainoksen juuri silloin, kun etsii tietoa sinun myymästäsi tuotteesta tai palvelusta.
  • Alueellinen kohdennus – voit halutessasi rajata mainoksesi näkymään jopa kilometrin säteelle.
  • Maksat vain laadukkaista verkkosivuilla kävijöistä, et mainoksen näyttämisestä.
  • Mainonnan tarkka mitattavuus – näet milloin, mihin hintaan ja millaisin tuloksin mainoskampanjoitasi on klikattu.

Ads Kerralla kuntoon -käynnistyspaketti

  • Voit tilata meiltä hakusanamainonnan käynnistyspaketin. Palvelun sisältö:

    • Aloituspalaveri (etänä) 1 h
      • Aloituspalaverissa sovitaan budjetti, tehtävät kampanjat sekä muut tarvittavat asiat.
    • Kampanjoiden rakentaminen
      • Käynnistämme keskimäärin 48 h sisällä aloituspalaverista kampanjoiden rakentamisen (arviolta n yksi työpäivä)
    • Yhden kuukauden seuranta
      • Seuraamme tilin kehitystä ja teemme tarpeelliset toimenpiteet
    • Lopetuspalaveri (etänä) n 30 min
      • Päätös jatkosta. Keskimäärin 99 % prosenttia asiakkaista haluaa jatkaa tyytyväisenä itse ylläpitoa, koska tekemämme ohjevideo auttaa tekemään työn itse.

    Ads Kerralla kuntoon – käynnistyspaketin kertakustannus on 990 euroa + alv 24 %. Ei sisällä mainosbudjettia, jonka Google veloittaa maksukortiltasi.

Ota yhteyttä

Sinun tehtävä on tehdä päätöksiä, tee hyvä päätös. Laita minulle alla olevalla lomakkeella viestiä. Yhteydenotto menee vain Terolle. Minä olen sinuun yhteydessä heti huomenna tai viimeistään seuraavana arkipäivänä.

0400 399 361
tero.puranen@ammattijohtaja.fi
Malminkaari 5, 00700 Helsinki